چکیده فارسی: کاربردشناسی حوزه وسیعی از مهارتهای زبانی – حفظ موضوع، توالی وقایع، رعایت اصول ادب در مکالمه و غیره را دربردارد که عدم تسلط به آنها باعث بوجود آمدن مشکلات و سوءتفاهم ها و سوءتعبیرهای فراوانی در یک مکالمه و در نهایت منجر به شکست مکالمه به علت عدم درک منظور میگردد بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد کاربردشناسی کودکان پیش دبستانی در زمینه کنش گفتارهای درخواست، شکایت، امتناع و قدردانی صورت می پذیرد تا از یک سو دانش ما نسبت به این موضوعات در حوزه کاربردشناسی افزایش یابد و از سوی دیگر به لحاظ نقش ارتباطی انکارناپذیر مهارت های کاربردشناختی زبان که عدم تسلط به آنها موجب مشکلات جدی در تعاملات افراد یک جامعه می گردد، این مهارت ها در کودکان پیش دبستانی مورد ارزیابی قرار می گیرند تا به نقاط قوت و ضعف کودکان در یادگیری این مهارت ها در دوره پیش دبستانی پی ببریم و با در دست گذاشتن نتایج، مربیان آموزشی را در برطرف کردن مشکلات کاربردشناختی کودکان یاری کنیم