نویسندگان:
الهام کوهی1 ، امیر مشهدی محمدی2 ، علیرضا کوهی3 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد،علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ، ،ایران
2دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت ام بی ای بازاریابی ، دانشگاه تهران، ایران
3دانش آموخته حسابداری صنعتی ،دانشگاه علمی کاربردی واحد آموزش پژوهش صنایع معادن ،ایران
چکیده فارسی: رقابت پذیری صنعت بانک داری و خدمات بانک های تجاری در بازارهای مالی جهان ، علاوه بر خیلی از عوامل مؤثر ، در گرو بازارگرایی به عنوان یک عامل مهم و راهبردی است در این میان، شناسایی و تاکید بر عواملی که می تواند بر نوآوری تأثیر گذارده و آن را تسهیل بخشد در صنعت بانکداری که با رقابتی روزافزون و محیطی متلاطم روبرو است امری مهم به نظر می رسد در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مثبتی که بازارگرایی می تواند در ارتقاء سطح نوآوری و کسب مزیت رقابتی در نظام بانکداری داشته باشد پرداخته شده است این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش را، کارکنان ستادی و اجرایی بانک پارسیان به تعداد 4408 نفر تشکل می دهند، که با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه محدود کو کران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، 370 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند اطلاعات مورد نیاز برای انجام این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای اسناد و مدارک موجود و توزیع پرسشنامه بین جامعه آماری به دست آمده است روایی پرسشنامه با بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه بازاریابی و بانکداری مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفاکرونباخ 0/89 برآورد گردید تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی فراوانی و درصدخالص و آزمون استنباطی مدل معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج پژوهش به لحاظ آماری حاکی از آن بود که بازارگرایی و مؤلفه های آن، تأثیر مثبتی در ارتقاء سطح نوآوری و کسب مزیت رقابتی در نظام بانکداری دارد و بایست توجه داشت که آنچه بازارگرایی را تعریف می کند توجه همزمان به سه بعد آن یعنی هماهنگی بین بخشی، رقیب گرایی و مشتری گرایی است و باید در نظر داشت که تنها زمانی می توان به نوآوری پایدار دست یافت که به همبستگی این سه بعد تاکید داشته و هماهنگی مناسبی در میزان توجه به هر یک به کار بست