نویسندگان:
بهنام صیفوری1 ، تورج فتاحی2 .1کارشناس مهندسی شیمی،رییس روابط عمومی شرکت پتروشیمی فجر،
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی ، مدیر موسسه پژوهش و پیمایش ایرانیا،
چکیده فارسی: منظور از مسئولیت اجتماعی شرکت ها، جبران خسارت های ناشی از فعالیت ها و آسیب های شرکت به جامعه است هر ساله شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه از جمله شرکت پتروشیمی فجر مبالغ زیادی را با عنوان مسئولیتاجتماعی هزینه می کنند، از آنجاییکه ذینفعان اصلی در این مقوله، ساکنان منطقه محل فعالیت شرکتها می باشند، لذا این تحقیق در نظر دارد رضایتمندی مردم ساکن شهر ماهشهر از شرکت پتروشمیی فجر را در حوزه مسئولیت اجتماعی مورد سنجش قرار دهد در این تحقیق به منظور سنجش میزان رضایتمندی مردم ماهشهر از یک مدل معتبر جهانی با عنوان مقیاس کیفیت خدمات سروکوال استفاده شده است و برای تطبیق این مدل با تحقیق مورد نظر، تغییراتی در آن ایجاد شده است مدل این تحقیق، چهار بعد اجتماعی و درمانی،آموزشی و عمرانی،زیست محیطی و تفریحی ورزشی را بر اساس مدل تجزیه و تحلیل شکاف از دیدگاه ساکنان شهر ماهشهر مورد بررسی قرار داده است این تحقیق از نوع توصیفی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از شاخه پیمایشی است جامعه آماری این تحقیق ساکنان شهر ماهشهر و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که پس از روایی و پایایی سنجی در میان اعضای نمونه تقسیم و پس از گرآوری اطلاعات، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت یافته های این تحقیق نشان می دهد که میان انتظارات مردم و عملکرد شرکت فجر در هر چهار بعد شکاف وجود دارد بیشترین میزان شکاف در بعد اجتماعی و درمانی و کمترین آن در بعد ورزشی تفریحی است