چکیده فارسی: معلمان متخصص پویا و با انگیزه و علاقه مند در تحقق اهداف آموزشی نقش بسزایی دارند معلمان زمانی می توانند از عهده رسالت سنگین خود برآیند که صلاحیت کامل شغلشان را داشته باشند. هدف این پژوهش تدوین مدل پیش بینی موفقیت شغلی معلمان مدارس بر اساس صلاحیتهای حرفهای و هوش هیجانی است. برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش نیز از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه استاندارد صلاحیتهای حرفهای معلمان لورنس و همکاران (2004)، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ(1995)و پرسشنامه موفقیت شغلی ﻧﺒﯽ (2001) استفاده گردید. جامعه آماری در این پژوهش معلمان مدارس متوسطه دوم شهر کرمانشاه می باشد که به روش تصادفی خوشه ای از بین آنها 380 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج نشان می دهد ارتقا شرایط و عوامل سازمانی آموزش و پرورش در حوزه داشتن اهداف روشن، بالا رفتن سطح آموزش مستمر و مداوم نیروی کار با ایجاد انگیزش مناسب معلمان از طریق آموزشها ی ضمن خدمت جهت ارتقای هوش هیجانی و کسب صلاحیتهای حرفهای استاندارد می توانند در میزان موفقیت شغلی، معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه موثر واقع شود.
Developing a model for predicting school teachers' career success based on professional qualifications and emotional intelligence
English Abstract: Dynamic, motivated and interested professional teachers play a role in the realization of educational goals. Teachers can become agitated when they have a heavy mission and are fully qualified for their job. The purpose of this research is to predict the career success of school teachers based on professional qualifications and emotional intelligence. To collect the required information from the standard questionnaire of teachers' professional qualifications (Lawrence et al., 2004), Schering's emotional intelligence questionnaire (1995) and the occupational success questionnaire of Engabi (2001) was used. The statistical population in this research is the second secondary school teachers of Kermanshah city, 380 of them were selected by random cluster method. In this research, multiple regression using spss software is used to analyze the research data. The results show that the conditions and organizational factors of education in the field of having clear goals, raising the level of continuous and continuous training of the workforce by creating appropriate motivation for teachers through in-service ways to improve emotional intelligence and acquire standard professional skills . The highest rate of career success happens to secondary school teachers in Kermanshah.