نویسندگان:
سید مهدی سرکشیکیان1 ، خدیجه والائی صمد2 ، فاطمه سادات دریاباری3 ، زهرا جامه بزرگ4 .1Islamic Azad University, Roodehen Branch, Tehran, Iran
2Qom Medical Sciences Unit, Islamic Azad University, Qom, Iran.
3Qom Medical Sciences Unit, Islamic Azad University, Qom, Iran.
4Allameh Tabataba'i University
چکیده فارسی: حمایتهای اجتماعی با در اختیار گذاشتن منابع لازم روانی_اجتماعی، افراد را در مواجه با شرایط تنیدگیزا یاری میرساند. از این رو موقعیتها و فرآیندهای تربیتی و تحصیلی از این امر مستثنی نیستند. در این پژوهش مدل کیفی همبستههای تربیتی_تحصیلی حمایت اجتماعی در شواهد ایران و جهان تبیین میگردد. نوع مطالعه کاربردی و کیفی بود و از روش سنتز پژوهشی و تکنیک فراترکیب استفاده شد. حوزه بررسی مقالات پژوهشی بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ برای تحقیقات خارجی و ۱۳۹۳ تا 1400 برای تحقیقات داخلی بود. با استفاده از نگرش یکپارچهسازی و مدل سندلوسکی و باروسو (2007) 90 مقاله انتخاب شد. کدگذاری ها به شکل تحلیل تم با نرم افزار Maxqda2018 صورت گرفت. یافته ها در قالب مقولات، مفاهیم و کدها تحلیل و پیاده سازی شد. نتایج نشان داد همبستههای تربیتی_هیجانی شامل (مولفههای عاطفی معطوف به تحصیل با دو مفهوم هیجانات مثبت و منفی)، تربیتی_شناختی شامل (مولفههای بینشی_ادراکی معطوف به تحصیل با دو مفهوم باورهای معطوف به خود و باورها در مورد فرآیند یادگیری)، تربیتی_رفتاری (مولفههای عملکردی معطوف به تحصیل)، تربیتی_روانی شامل (مولفههای روانشناختی معطوف به تحصیل با دو مفهوم کاهش آسیبهای روانشناختی و ارتقای عملکرد روانی)، تربیتی_موقعیتی شامل (مولفههای وضعیتی مدرسه و معطوف به تحصیل)، و تربیتی_شغلی شامل (مولفههای روانی_سازمانی معلمان) همبستههای مرتبط با اثر حمایت اجتماعی در فرآیندهای تربیتی_ تحصیلی در شواهد تجربی داخلی و خارجی بود. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای به دست آمده توجه و پرداختن به مقوله حمایت اجتماعی و لزوم سرمایهگذاریهای آموزشی و مادی از طریق سازوکارهای تربیتی و قانونی جهت افزایش مولفههای مرتبط با تربیت که شامل ابعاد هیجانی، شناختی، رفتاری، روانشناختی، موقعیتی و وضعیت معلمان میباشد ضروری به نظر میرسد.
Explaining the Conceptual Model of Educational and Academic Correlations of Social Support: The Application of Synthesis Research in the Evidence of Iran and the World
English Abstract: Social supports help people in facing stressful situations by providing them with the necessary psycho-social resources. Therefore, educational and educational situations and processes are not excluded from this. In this research, the qualitative model of educational-educational correlates of social support is explained in the evidence of Iran and the world. The type of study was applied and qualitative, and research synthesis method and meta- synthesis technique were used. The scope of research articles was between the years 2015 to 2022 for foreign research and 1393 to 1400 for domestic research. 90 articles were selected using the integration approach and the model of Sandelowski and Barroso (2007). Coding was done in the form of theme analysis with Maxqda2018 software. The findings were analyzed and implemented in the form of categories, concepts and codes. The results showed that educational-emotional correlates included (emotional components aimed at education with two concepts of positive and negative emotions), cognitive-educational included (insight-perceptual components aimed at education with two concepts of self-oriented beliefs and beliefs about the learning process), behavioral-educational (functional components oriented to education), psychological-education including (psychological components aimed at education with the two concepts of reducing psychological damage and improving psychological performance), situational-education including (school situational and education-oriented components), and occupational-education including (psychological-organizational components of teachers) correlations related to the effect of social support It was in the internal and external empirical evidence in educational-educational processes. Conclusion: According to the obtained findings, attention and attention to the category of social support and the necessity of educational and material investments through educational and legal mechanisms to increase the components related to education, which include emotional, cognitive, behavioral, psychological, situational dimensions and the status of teachers It seems necessary.
Keywords: learning , teachers. , Social Support , educational correlates , educational processes .