نویسندگان:
مرتضی امیدیان1 ، زهراالسادات حسینی منش2 ، کاظم برزگر بفرویی3 .1دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2کارشناس ارشد دانشگاه یزد، یزد، ایران
3استاد یار دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی نقش اهداف پیشرفت، باورهای معرفت شناختی، کیفیت تجارب یادگیری با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی همبستگی بود.جامعه آماری شامل 9218 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه یزد بود. که از این جامعه نمونه ای با حجم 400 نفر (189پسر و211 دختر) به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم ، اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور ، باورهای معرفت شناختی شومر و کیفیت تجارب یادگیری نیومن استفاده شد. تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانة همزمان صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که فقط متغیرهای اهداف پیشرفت پیش بینی کننده معنادار اهمال کاری تحصیلی دانشجویان هستند. ضرایب بتا نشان می دهد که دو متغیر اهداف تسلط/ اجتنابی و عملکرد/ گرایشی در تبیین و پیش بینی نمره کل اهمال کاری به صورت معکوس نقش دارند. این در حالی است که ضریب بتا برای متغیر هدف عملکرد/ اجتنابی نشان داد که این متغیر در تبیین و پیش بینی نمره کل اهمال کاری به صورت مستقیم نقش دارد.
The role of achievement goals, epistemological beliefs and quality learning experiences for students' educational procrastination
English Abstract: The aim of this research was to investigate the relationship between achievement goals, epistemological beliefs, quality of learning experience with educational procrastination among university students in the academic Yazd. The research was descriptive and correlational. The population included 9218 students of University of Yazd. The size of the sample of 400 students (189 boys and 211 girls) were selected by proportional stratified random sampling, that the number was reduced to 379 people. Questionnaires to measure variables of Solomon & Rothblum educational procrastination, Elliot & Mc Gregory achievement goals, Schommer epistemological beliefs and Neuman quality of learning experience was used. Data were analyzed using, simultaneous multiple regression was performed. The results showed that the only significant predictor variables achievement goals are for educational procrastination. Beta coefficient indicates that the variable mastery-avoidance goals, and performance-orientation procrastination to explain and predict the scores are reversed. However, the beta coefficient for the variable performance-avoidance showed that this variable in explaining and predicting the score of procrastination are directly involved.