نویسندگان:
میترا دهنوی1 ، حسین جعفری ثانی2 ، مرتضی کرمی3 ، مهرناز سادات رضوانیان4 .1گروه مطالعات برنامه درسی وآموزش. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.دانشگاه فردوسی.مشهد.ایران
2گروه مطالعات برنامه درسی وآموزش. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی .مشهد.ایران
3گروه مطالعات برنامه درسی وآموزش. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.دانشگاه فردوسی.مشهد.ایران
4گروه مطالعات برنامه درسی وآموزش. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.دانشگاه فردوسی.مشهد.ایران
چکیده فارسی:
پیشینه و هدف: یکی از اهداف سند تحول بنیادین در نظام آموزشی، آماده سازی کارکنان می باشد.در نظام آموزش و پرورش ایران، سند تحول بنیادین در راستا تغییر و تحول این نظام تدوین شده است. براین اساس هدف از این پژوهش بررسی پدیدارشناسانه انتظارات معلمان از آماده سازی آنان در راستای سند تحول بنیادین است. روش ها: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی بوده که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. روش جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکت کنندگان این مطالعه از بین تمامی معلمان شرکت کننده در آزمون سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش شهر مشهد بودند که به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور 15 نفر از آنان انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل مضمون بود. همچنین به منظور اعتباربخشی یافتهها از معیارهای چهارگانه(باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تاییدپذیری) استفاده شد . یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که انتظارات معلمان را می توان در سه دسته: انتظارات مدرسهای، سازمانی و اجتماعی دسته بندی کرد. همچنین تجارب درون مدرسهای، تخصصی، شخصی و پوچ، چهار بعد اصلی تجربیات معلمان را نشان داد. ،عوامل تسهیلکننده در قالب دو عامل شخصی و اجرایی و عوامل بازدارنده در قالب سه عامل سازمانی، اقتصادی و انگیزشی شناسایی شد.
نتیجه گیری : با توجه به یافته ها، میتوان چنین نتیجه گرفت که مورد مطالعه پذیرش قلبی و درونی نسبت به سند تحول بنیادین نداشتند. بنابراین نیاز است به طور موثرتری به آماده سازی معلمان در راستای اجرای سند تحول بنیادین پرداخته شود.
A phenomenological study of teachers' expectations and experiences of their preparation in line with the fundamental transformation document of education
English Abstract: Background and Objectives: One of the objectives of the Fundamental Transformation Document in the education system is to prepare employees. Accordingly, the aim of this study is to phenomenologically examine teachers' expectations of their preparation in line with the Fundamental Transformation Document.. Methods: The present study was applied in terms of purpose and was conducted with a qualitative approach and descriptive phenomenological method. The data collection method was semi-structured interviews. The participants of this study were all teachers participating in the Fundamental Transformation Document in Education exam in Mashhad, 15 of whom were selected through purposive sampling. The data analysis method was content analysis with three-level coding: open, axial, and selective. Also, in order to ensure the validity of the findings, four criteria (credibility, reliability, transferability, and confirmability) were used. Findings: The findings of the study indicated that teachers' expectations can be categorized into three categories: school, organizational, and social expectations. Also, in-school, professional, personal and abstract experiences showed four main dimensions of teachers' experiences. Facilitating factors were identified in the form of two personal and executive factors and inhibiting factors were identified in the form of three organizational, economic and motivational factors. Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the subjects studied did not have a heartfelt and internal acceptance of the Fundamental Transformation Document. Therefore, there is a need to prepare teachers more effectively in order to implement the Fundamental Transformation Document.