چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان دورۀ ابتدایی در محیط یادگیری ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی منطقه مرکزی شهرستان پاکدشت بودند که با روش ترکیبی آموزش داده شدهاند. با بهکارگیری روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشآموز انتخاب شدند و به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل). پایایی پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و آزمون محققساخته یادگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0/90 و 0/87 بود. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند و برای آزمون لون، سطح معناداری 0/05 و برای فرضیههای پژوهش، سطح معناداری 0/01 در نظر گرفته شد. در بخش آمار استنباطی، دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میان دانشآموزانی که والدین آنها آموزش مشارکت دیدهاند و دانشآموزانی که والدینشان در این آموزش شرکت نکردهاند، تفاوتی معنادار در میزان یادگیری وجود دارد. همچنین میان میزان انگیزش (و ابعاد آن یعنی انگیزش درونی و بیرونی) دانشآموزانی که والدین آنها آموزش مشارکت دیدهاند و دانشآموزانی که والدین آنها در این آموزش شرکت نکردهاند، تفاوتی معنادار وجود دارد. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مشارکت والدین در محیط یادگیری ترکیبی میتواند بهبودی قابلتوجه در میزان یادگیری و انگیزش دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی منطقه مرکزی شهرستان پاکدشت ایجاد کند.
Investigating the Effectiveness of Parental Involvement Training on Learning and Motivation of Primary School Students in a Blended Learning Environment
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of parental involvement training on the learning and motivation of primary school students in a blended learning environment. The statistical population of the research included all fourth-grade male students in the central district of Pakdasht city who were taught using a blended method. Using convenience sampling, 40 students were selected as the study sample (20 in the experimental group and 20 in the control group). The reliability of the Harter Academic Motivation Questionnaire (1981) and the researcher-made learning test, assessed using Cronbach's alpha, were 0.90 and 0.87, respectively. Data were analyzed using SPSS version 26, with a significance level of 0.05 for the Levene's test and 0.01 for the research hypotheses. In the inferential statistics section, data were analyzed using covariance analysis. The results showed a significant difference in learning levels between students whose parents received involvement training and those whose parents did not. Additionally, there was a significant difference in motivation levels (including intrinsic and extrinsic motivation) between students whose parents received involvement training and those whose parents did not. The study concluded that parental involvement training in a blended learning environment can significantly improve the learning and motivation of fourth-grade students in the central district of Pakdasht city.
Keywords: parental involvement , blended learning , academic motivation , primary school , learning .