نویسندگان:
سمانه اسعدی1 ، مریم زارع زردینی2 ، مریم صالح زاده ابرقویی3 .1گروه روان شناسی دانشگاه یزد. دانشگاه یزد
2دانش آموخته دانشگاه یزد
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش خردمندی والدین در رابطه والد- فرزند و فراولدگری آنهاانجام شد. طرح پژوهش همبستگی و جامعه آن تمام والدین شهر یزد بودند که به صورت تصادفی چند مرحلهای تعداد 150 مادر و 150 پدر با حداقل دو فرزند (یکی از فرزندان در دوره نوجوانی) انتخاب شدند. آنها پرسشنامه های خردمندی آردلت، رابطه والد- فرزند پیانتا و فراوالدگری هاوک و هولدن را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بعد شناختی و عاطفی خردمندی به طور مثبت و معناداری پیش بین صمیمیت است. افزایش نمرات بعد شناختی و تاملی درکاهش تعارض نقش داشته و بعد تاملی وابستگی را به طور معکوسی پیش بینی کرد. همچنین بالاتر بودن نمرات بعد عاطفی می توانست پیش بین فراوالدگری بالاتر باشد. نتایج تفکیکی پدران و مادران نشان داد بعد تاملی در پدران، و عاطفی در مادران قادر به پیش بینی صمیمیت رابطه والد- فرزندی است وافزایش در بعد تاملی هر دو گروه پدران و مادران کاهش تعارضات رابطه والد-فرزندی را در پی دارد. یافته ها نشان داد افزایش خردمندی در والدین به طور کلی می تواند رابطه والد-فرزندی را بهبود بخشیده، و بر فراوالدگری آنها موثر باشد.
The predictive role of parents' wisdom in their parent-child relationship and Metaparenting: Regarding gender differences
English Abstract: This research was conducted with the aim of investigating the role of parental wisdom in the parent-child relationship and their meta-parenting. The research project of solidarity and its community was all the parents of Yazd city, who were randomly selected in a multi-stage way, 150 mothers and 150 fathers with at least two children (one of the children in adolescence). They completed Ardlet's Intelligence, Pianta's Parent-Child Relationship, and Hawk and Holden's meta-parenting Questionnaires. Data were analyzed using correlation test and multiple regression analysis. Increasing the scores of the cognitive and reflective dimension played a role in reducing the conflict and the reflective dimension predicted dependence inversely. Also, higher emotional scores predict higher extra-parenting. The results of the separation of fathers and mothers showed that reflectiveness in fathers and emotionality in mothers can predict the intimacy of parent-child relationship, and an increase in reflection dimension in both groups of fathers and mothers leads to a decrease in parent-child relationship. The findings showed that increasing wisdom in parents can improve the parent-child relationship in general, and be a tool for their meta-parenting.