نویسندگان:
اشرف قاسمی امرایی1 ، صید مهدی ویسه2 .1استان لرستان شهرستان رومشگان شهر چغابل جنب کلینیک شفا منزل جعفر قاسمی امرایی
2دانشیار گروه مدیریت
چکیده فارسی: امروزه فرهنگ و تمدن مهمترین عامل هویت بخشی به ملت ها و دولت های جهان است. اکثر دولت ها در تلاش هستند تا پیوندهای تمدنی خود را بازسازی کنند. در این میان کشورهای اسلامی نیز در تلاش برای بازسازی تمدن اسلامی و اعتلای مجدد آن هستند و ایران در این پیشرو این حرکت عظیم است. و تاکنون تلاشهای بسیاری در این راستا انجامشده است. این پژوهش باهدف طراحی و تبیین الگوی خوانشی نو از دانشگاه تمدن ساز (رویکرد مبتنی بر داده ها) انجامشده است. برای تحقیق از روش کیفی، استراتژی تئوری برخاسته از داده ها (بر اساس کدگذاری باز و محوری) استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش، خبرگان و صاحب نظرانی است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند.با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تشکل میدهد. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی خوانشی نو از دانشگاه تمدن ساز دارای 25 مؤلفه؛ ضرورت تمدن سازی، توانمندسازی، بهسازی وظایف، ارتقای کارآمدی دانشگاهها، ظرفیتسازی، تأمین زیرساختهای مادی و انسانی، توسعه منابع انسانی، هویت ملی، چشمانداز مشترک، مرجعیت علمی، تکریم علم و عالم، افتخارات تمدن ایرانی، نظام سازی، نظام ارزشیابی، دیپلماسی علمی، توسعه فناوری، ارتقای کارآمدی پژوهشی، برنامهریزی صحیح، ارتباط صنعت و دانشگاه، ساختارهای منعطف، مدیریت تعارض، تفکر سیستمی، اشتغال آفرینی، ترویج الگوی فضائل، تشکیل حکومت دانایی محور و 187 گویه تشکیلشده است. طبق نظر خبرگان الگوی پژوهش از اعتبار لازم برخوردار بوده و میتوان آن را بهعنوان الگویی مناسب برای شناسایی مؤلفههای دانشگاه تمدن ساز در نظام آموزش عالی ایران معرفی نمود.
A new study from Tamdansaz University
English Abstract: , Hence, most governments are trying to rebuild their civilizational ties. In the meantime, Islamic countries are also trying to rebuild Islamic civilization and elevate it again, and Iran is the leader of this great movement. And so far many efforts have been made in this direction. This research was conducted with the aim of designing and explaining a new reading pattern from Tamdansaz University (data-based approach). For research, a qualitative method, the theoretical strategy arising from the data (based on open and axial coding) has been used, and the statistical population of this research is the experts and experts who were selected using the purposeful sampling method. Using interviews. It is semi-structured. The findings of the research showed that the new reading model from Tamdansaz University has 25 components; The necessity of civilization, empowerment, improvement of tasks, improvement of the efficiency of universities, capacity building, provision of material and human infrastructure, development of human resources, national identity, common vision, scientific authority, honoring science and scholars, honors of Iranian civilization, system building, evaluation system, diplomacy Science, technology development, promotion of research efficiency, correct planning, industry and university connection, flexible structures, conflict management, system thinking, job creation, promotion of virtues model, formation of knowledge-based government and 187 items are composed. According to experts, the research model has the required validity and can be introduced as a suitable model for identifying the components of Tamdansaz University in Iran's higher education system.