نویسندگان:
فرزانه علیزاده1 ، معصومه السادات حسینی میرصفی2 ، محمدرضا شیرازی3 .1دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2استادیار گروه معارف اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسنده مسئول)
3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی،واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: پست مدرنیسم به عنوان یک جنبش فکری عظیم که امروزه نقش جدیتری در تربیت ایفا میکند، تحلیلهای متفاوت و گاه متناقضی ازتأثیر جنسیت بر تربیت دارد لذا پاسخ اینکه، تربیت مبرا از عنصرجنسیت است، نتایج متفاوتی را رقم میزند. تفاوتها گاه به دلیل کم بهاءدادن به تفاوتهای فطری وگاه بواسطه تلقیهای متفاوت از چیستیجنسیت و نقشآن درعالم خلقتاست. بر همیناساس نوشتارحاضر با تکیه به تحلیل جنسیت در رهیافتهای تربیت پسامدرنیسم به عنوان نوآوری پژوهش؛ریشه شکست وناکارآمدی بسیاری ازمکاتب را درعدم -توجه واقعی به نقش جنسیت در نظامات تربیتی میداند. لذا باروش توصیفیواستنتاجی برآن استکه به واکاوی سویههای جنسیتی در مکاتب تربیتی بپردازد. بر اساس یافتههای پژوهش؛ اندیشههای پست مدرن که در مبانی -نظری تناقض ودر عمل ناکارآمد هستند کوشیدهاند؛قرائتهایجنسیتیرا درحوزهتربیت واردکنند واعلام دارند چون تربیت اسلامى معطوف به پرورش روح است، عنصر جنسیت دخالتى در آن ندارد. ولى شواهد بسیارى از احکام فقهى، نشان مىدهد که بحث از تفاوت های جنسیتی، فرع بر اعتبار جنسیت است و در هویت فرد تاثیرگذار است و در مراتب عالی انسانی نقش مؤثری دارد و بی اعتبار دانستن آن، نابجاست.
post-modernist education approaches in the field of gender
English Abstract: Postmodernism, as a huge intellectual movement that plays a more serious role in education today, has different and sometimes contradictory analyzes of the influence of gender on education, so the answer is that education It is free from the element of gender, it produces different results. The differences are sometimes due to underestimating natural differences and sometimes due to different perceptions of what gender is and its role in the world of creation. Based on this, this article, relying on the analysis of gender in postmodernism education approaches as research innovation, finds the root of the failure and inefficiency of many schools in the lack of real attention to the role of gender in education systems. knows Therefore, with a descriptive and inferential method, it is intended to analyze gender strains in educational schools. Based on the findings of the research, post-modern ideas that are inconsistent in theoretical foundations and ineffective in practice have been tried; They introduce gender in the field of education and declare that because Islamic education is aimed at cultivating the soul, the element of gender does not interfere with it. However, many evidences of jurisprudence show that the discussion of gender differences is related to the validity of gender and it affects the identity of a person and plays an effective role in higher human levels, and it is inappropriate to invalidate it.