نویسندگان:
شکیب ضربی قلعه حمامی1 ، فاطمه مصطفائی نیا2 .1کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه سیستان بلوچستان
چکیده فارسی: توسعه و پیشرفت از دغدغههای اصلی هر کشوری است که میتواند در قالب سند و یا الگویی برای نهادهای ذیربط ابلاغ شود. نظر به اهمیت نگاه توسعهمحور در امر سیاستگذاری، نظام جمهوری اسلام ایران نیز با طرح سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به عنوان سند توسعه و پیشرفت ایران در سالهای آینده ذیل مبانی نظری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اسلامی تدوین شده است، در صدد تحقق اهداف پبشرفت و توسعه برآمده است. این پژوهش ذیل یک مطالعه تطبیقی، میزان انطباق مقولات استخراج شده از سند الگوی پیشرفت با شاخصهای توسعه اجتماعی ISD را مورد ارزیابی قرار میدهد. یافتههای این پژوهش به ما میگوید که بیشترین میزان انطباق مقولات این سند با شاخصهای فعالیت مدنی و باشگاهها و انجمنها و کمترین میزان انطباق نیز با شاخصهای برابری جنسیتی و شمول اقلیتها میباشد. نظر به یافتههای این پژوهش بنظر میرسد علیرغم اهمیتی که در سند الگوی پیشرفت به شاخصهایی مانند فعالیت مدنی و باشگاهها و انجمنها شده است، اما در واقعیت بستر لازم برای فعالیت آزادانهی کنشگران مدنی فراهم نمیباشد. ضمن اینکه عدم پردازش لازم به شاخصهایی مانند برابری جنسیتی و شمول اقلیتها، نیاز به اصلاح و تعدیل نگاه جنسیتی و تبعیضآمیز این سند را بوضوح نشان میدهد.
A comparative study of the Iranian Islamic progress model in the Context of social development indicators
English Abstract: Development and progress is one of the main concerns of every country, which can be communicated to relevant institutions in the form of a document or a model. Considering the importance of the development-oriented approach in policy-making, the Islamic Republic of Iran system has also drafted the Iranian Islamic Model of Progress document, which has been compiled as a document on the development and progress of Iran in the coming years under political, social, economic, cultural, scientific and Islamic theoretical foundations. It aims to achieve the goals of development and promotion. This research, based on a comparative study, evaluates the conformity of the categories extracted from the progress model document with the social development indicators of ISD. The findings of this research tell us that the highest degree of conformity of the categories of this document is with the indicators of civil activity and clubs and associations, and the lowest degree of conformity is also with the indicators of gender equality and inclusion of minorities. According to the findings of this research, it seems that despite the importance given to indicators such as civil activity and clubs and associations in the model of progress document, in reality, the necessary platform for the free activity of civil activists is not provided. In addition, the lack of necessary processing of indicators such as gender equality and inclusion of minorities clearly shows the need to modify and adjust the gender and discriminatory view of this document.