نویسندگان:
عباس عباس پور1 ، مهدی جمشیدی خسرو2 ، علی خورسندی طاسکو3 ، نورعلی فرخی4 ، کاوس روحی برندق5 ، بهروز مینایی بیدگلی6 .1استاد، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
2دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
3دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
4دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
6دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده فارسی:
در مراکز آموزش عالی اساتید نقش محوری دارند. با پیشرفت جوامع و شکلگیری سطوح مختلف آموزش، در هر سطح شاخصها و معیارهایی برای اساتید تعریف گردید. این شاخصها در هر جامعه باید متناسب با فرهنگ و ارزشهای آن جامعه تعریف گردد. هدف از این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگویی برای استاد دانشگاهی شایسته بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی است.
در این پژوهش مفهوم شایستگی در فرهنگ و ادبیات ایران، قرآن، احادیث و روایات و منابع مدیریت به عنوان منابع اصلی فرهنگ اسلامی-ایرانی جستجو و مصادیق شایستگی از آنها استخراج گردید. در مجموع با بررسی 219 منبع، 1102 مضمون برای شایستگی بدست آمد، که پس از ارزیابی و بررسی دقیق در 7 دسته مدیریتی، شخصی، اجتماعی، علمی، معرفتی، دینی و ارتباطی دستهبندی گردیدند. این دسته بندی توسط خبرگان و پس از تجمیع مضامین، تا اشباع کامل انجام شده است. در نهایت الگویی متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی برای استاد شایسته بر مبنای مصادیق استخراج شده از منابع توسعه داده شد و اعتبار این الگو توسط روش لاوشه ارزیابی و تصدیق گردید.
Designing and validating the model of a competent university instructor based on Iranian-Islamic culture
English Abstract: University instructor has a key role in higher education centers. With the development of societies and the formation of different levels of education, indicators and criteria were defined for instructors at each level. These indicators in each society should be defined according to the culture and values of that society. The purpose of this research is to design and validate a model for a good university instructor based on Iranian Islamic culture. In this research Qur'an, Hadiths, management resources, Iranian culture and literature, as the main sources of Islamic-Iranian culture, have been looked for specifications of competency. In total, 1102 specifications for competency were obtained by investigating 219 resources, and have been categorized into 7 categories including: managerial, personal, social, scientific, cognitive, religious and communication.This classification has been done by experts and after aggregating themes, until full saturation. Finally, the model for the good university instructor that fits the Iranian-Islamic culture was developed based on categorized specifications and the validity of this model was evaluated and confirmed by Lavshe method.