نویسندگان:
احمد عباسی دره بیدی1 ، طیبه زارعی2 .1گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2استادیارگروه معارف ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل عملکرد بهینه آموزش و تربیت با رویکرد توسعه سبک زندگی اسلامی با توجه به معارف دینی بود. روش پژوهش کیفی و با تکنیک نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه استادان دانشگاه، معلمان آموزش و پرورش، روحانیون حوزوی سطح سه و چهار و آگاه به موضوع در استان اصفهان بودند که به شیوه نظری و هدفمند با روش گلوله برفی انتخاب شدند. در این پژوهش اطلاعات با انجام 13 مصاحبه به اشباع نظری رسید که برای اطمینان بیشتر مصاحبهها تا نفر 15 ادامه یافت. اطلاعات در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتههای پژوهش شامل 17 مقوله اصلی و 139 مقوله فرعی بودند که در نشانگرهای شرایط علّی (اخلاق و معنویت، عدالت، تعلیم و تربیت کاربردی)، شرایط زمینهای (توجه به زیرساختها، الگوها و مدیریت منابع و محتوا)، شرایط مداخلهگر (نهادهای هسمو، فضای مجازی، سیاستهای کلی و عوامل محیطی)، راهبردها (مشارکت همگانی، برنامهریزی و ترسیم افق آینده، گفتمانسازی)، پیامدها (شکل-گیری و توسعه سبک زندگی اسلامی، جامعهپذیری، کاهش آسیبها و پیشرفت و توسعه) جمعبندی و برساخت شدند و با هسته مرکزی پژوهش «عملکرد بهینه تعلیم و تربیت با رویکرد توسعه سبک زندگی اسلامی» مدل پارادایمی پژوهش شکل گرفت. مدل حاضر بازنمای شرایط، علل، عوامل و ضرورتهای لازم است که برای کسب نتایج مطلوب لازم است تمام شاخصهای اثرگذار با اتخاذ تدابیر و راهبردهای لازم، پیامدهای این امر را فراهم سازند.
The optimal performance model of education and training with the development approach of Islamic lifestyle based on the foundational data theory
English Abstract: The aim of the current research was to present the optimal performance model of education and training with the approach of developing Islamic lifestyle with regard to religious education. Qualitative research method was done with foundational data theory. The statistical population of the research was all university professors, education teachers, third and fourth level seminary clergy in Isfahan province, who were selected in a theoretical and purposeful way using the snowball method. In this research, the information reached theoretical saturation by conducting 13 interviews, which continued until the 15th person for more certainty. Information was analyzed in three stages of open, central and selective coding. The findings of the research included 17 main categories and 139 subcategories, which are indicators of causal conditions (morality and spirituality, justice, applied education and training), contextual conditions (paying attention to infrastructures, models and managing resources and content ), intervening conditions (social institutions, virtual space, general policies and environmental factors), strategies (public participation, planning and drawing the future horizon, discourse creation), consequences (formation and development of lifestyle Islam, socialization, damage reduction and progress and development) were summarized and built and with the central core of the research "optimal performance of education and training with the approach of developing Islamic lifestyle" the paradigmatic model of the research was formed. The present model represents the necessary conditions, causes, factors and necessities, which in order to obtain the desired results, all the effective indicators must provide the consequences of this by adopting the necessary measures and strategies.