چکیده فارسی: مدارس به عنوان یک پایگاه گسترده، نقـش مهمی در انتقال اطلاعات بهداشتی به دانشآموزان، خانواده و جامعـه بـه عـهده دارنــد. بهداشت مدارس به عنوان یکی از شاخصهای توسعه، نقشِ تعیینکنندهای در افزایش بازدهی عملکرد معلمان، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و بهبود سلامت جامعه دارد. از دهه1980م و به دنبال رونق مباحث مربوط به ارتقای سلامت جامعه، بهداشت مدارس به عنوان یکی از مهمترین حوزههای تحقق ارتقای سلامت عمومی مطرح گردید. ضرورت ایجاد تشکیلات بهداشت مدارس ناشی از این امر است که فراگیران اکثریت عظیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص میدهند و از این حیث به عنوان قشری آسیبپذیر در معرض ابتلا به بیماریهای عفونی قرار دارند، بنابـراین نیاز به توجه در تأمین بهداشت و حفظ سلامت جامعه امری ضروری مینماید. به رغم مطالعات متعدد در این حوزه، پژوهشی مستند در خصوص راهبردهای مدیریتی و نحوه مقابله با آسیبها و چالشهای بهداشت مدارس با رویکرد تاریخی صورت نگرفتهاست. هدف مقاله پیشرو بررسی وضعیت بهداشت مدارس و تحلیل راهکارهای مدیریتی این حوزه در خلال سالهای 1304 تا دهه50 شمسی است. این پژوهش با روش اسنادی و با اتکاء به گزارشهای مفتشین و متحدالمآلهای آموزشی تدوین شده است. یافتههای حاصل از این بررسی نشان میدهد که متولیان بهداشت مدارس در دوره مورد مطالعه با معضلاتی نظیر شیوع بیماریهای واگیر، فقدان تجهیزات بهداشتی، کمبود نیروی متخصص و عدم برخورداری فضاهای آموزشی از استانداردهای لازم مواجه بودهاند. متولیان وقت برای مقابله با چالشهای مذکور، با اتخاذ راهبردهای نظارتی، بازرسی مدارس و آموزشگاهها ضمن شناسایی عوامل آسیبزا تلاشی در جهت کیفیسازی خدمات بهداشتی انجام دادهاند.
An Examination of the Impact of Supervisory and Inspector-Focused Performance in School Health Management
English Abstract: Schools, as extensive platforms, play a crucial role in disseminating health information to students, families, and the community. School health, as a development indicator, plays a decisive role in enhancing teachers’ performance, students’ academic progress, and improving community health. Since the 1980s, following the rise of discussions on public health promotion, school health has emerged as one of the most critical areas for achieving public health enhancement. The necessity of establishing school health organizations stems from the fact that learners constitute a significant portion of the country’s population and, as a vulnerable group, are at risk of infectious diseases. Therefore, attention to ensuring health and maintaining community well-being is essential. Despite numerous studies in this field, there is no documented research on management strategies and how to address the challenges and issues of school health from a historical perspective. The aim of this article is to examine the state of school health and analyze management strategies in this area during the years 1925 to the 1970s. This research is compiled using documentary methods and relies on inspectors’ reports and educational guidelines. The findings of this study indicate that school health officials during the period under study faced challenges such as the spread of infectious diseases, lack of health equipment, shortage of specialized personnel, and the absence of necessary standards in educational spaces. To address these challenges, the officials adopted supervisory strategies, inspected schools and educational institutions, and identified harmful factors to improve the quality of health services.
Keywords: school , health , Inspection Reports , Educational Guidelines , School Health Management. .