نویسندگان:
محسن وحدانی1 ، زهرا تسلیمی2 ، مهران اسدی مرغملکی3 ، نجمه رضاسلطانی4 .1University of Isfahan
2Farhangian University
4University of Mohaghegh Ardabili
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اجرایی مدرسه شاد مبتنی بر سند تحول بنیادین بود. روش پژوهش کیفی و در سه مرحله انجام شد: 1- تحلیل محتوای اسناد بالادستی 2- انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان 3- جمعبندی و انطباقپذیری فرهنگی و اجرایی با استفاده از تکنیک دلفی با مشارکت 8 نفر از خبرگان. بر اساس یافتههای این پژوهش کنشگران اساسی مدرسه، محیط مدرسه، مدیریت و راهبری تربیتی، برنامههای درسی و تربیتی و سیاستگذاری کلان 5 محوری هستند که میتواند زمینه نشاط و شادابی را در مدرسه فراهم کنند. منظور از کنشگران، دانشآموزان، اولیای مدرسه، خانواده و افراد جامعه هستند. در محور محیط مدرسه دو مقوله اصلی فضای کالبدی، تجهیزات و فناوری و جو و فرهنگ مدرسه بر نشاط مدرسه تأثیرگذارند. در محور مدیریت و راهبری تربیتی 3 مقوله اصلی برنامههای فرهنگی - تربیتی، توجه به نیازهای جسمانی و روانشناختی دانشآموزان و رهبری اثربخش مطرح شد. در محور برنامههای درسی و تربیتی نیز دو مقوله اصلی راهبردها و روشهای آموزشی و اصول و رویههای حاکم بر فرایندهای آموزشی - تربیتی ارائه شد و نهایتاً در محور سیاستهای کلان، ابعاد مالی، پشتیبانی، و رفاهی، نیروی انسانی، مدیریتی و ساختاری و آموزشی مطرح شد. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران، مدیران و معلمان پیشنهاداتی را ارائه میکند تا بر مبنای آن زمینهها و شرایطی را فراهم کنند تا مدارس شاد و پرنشاطی را داشته باشیم.
Designing the executive model of the happy school based on the Fundamental Reform Document of Education
English Abstract: The purpose of this research was to design the executive model of the happy school based on the Fundamental Reform Document of Education. The qualitative research method was conducted in three stages: 1- Analyzing the Ministry of Education's upstream documents 2- Interviewing 15 experts 3- Summarizing and culturally and executively adapting using the Delphi technique with the participation of 8 experts. According to this research, the key components of a school include the school environment, educational management and leadership, curriculum and educational programs, and the macro policy that can contribute to the vitality of the school. Stakeholders include students, parents, and community members. In the school environment, physical space, equipment and technology, and school atmosphere and culture are the main factors affecting the vitality of the school. In terms of educational management and leadership, cultural-educational programs, attention to students' physical and psychological needs, and effective leadership are key. When it comes to educational programs, educational strategies, and methods, as well as principles and procedures governing the educational processes, are crucial. Finally, in the realm of macro-policies, financial support, welfare dimensions, human, managerial, structural, and educational aspects are all significant. The research results offer policymakers, administrators, and teachers suggestions on how to create the necessary conditions for vibrant and happy schools.
Keywords: education , well-being , student , : vitality .