نویسندگان:
مجید قنبری1 ، حمید فلاح الله بخش محله2 ، سیه معصومه شفیعی سردابرود3 .1Chaboksar Education Department
2Rezvanshahr Education Department
3Chaboksar Education Department
چکیده فارسی: این پژوهش به بررسی راهبردهای مؤثر برای مدیریت تغییر در نظام آموزش و پرورش ایران با تأکید بر فرهنگ سازمانی میپردازد. فرهنگ سازمانی، شامل باورها و ارزشهای مشترک، نقش کلیدی در موفقیت یا شکست تغییرات ایفا میکند. در ایران، با توجه به ساختار متمرکز و سنتی آموزش و پرورش، مدیریت تغییر نیازمند راهبردهایی است که با فرهنگ سازمانی این نهاد هماهنگ باشد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۳۰ مدیر و کارشناس و تحلیل اسناد مرتبط جمعآوری شدند. یافتهها نشان میدهند که فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش ایران دارای ویژگیهایی مانند سلسلهمراتب قوی و مقاومت در برابر تغییر است. راهبردهای مؤثر شامل مشارکت ذینفعان، ایجاد ارتباطات شفاف، آموزش نیروی انسانی، تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از الگوهای موفق تغییر است. نتایج نشان میدهد که مدیریت تغییر بدون در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی با شکست مواجه خواهد شد. مشارکت فعال کارکنان و ذینفعان میتواند مقاومت در برابر تغییر را کاهش داده و پذیرش تغییرات را تسهیل کند. ارتباطات شفاف و مستمر نیز اعتماد را افزایش داده و زمینه همکاری بیشتر را فراهم میآورد. این پژوهش پیشنهاد میکند که مدیران و سیاستگذاران آموزشی با بهکارگیری راهبردهای مشارکتی و توانمندساز، زمینه تحول پایدار در نظام آموزش و پرورش را فراهم کنند. تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از تجربیات موفق سایر سازمانها میتواند به عنوان راهکاری مؤثر برای دستیابی به اهداف تغییر در نظام آموزش و پرورش ایران مورد توجه قرار گیرد.
Strategies for Change Management in the Education System of Guilan Province with a Focus on Organizational Culture
English Abstract: This research examines effective strategies for managing change in Iran's education system, emphasizing organizational culture. Organizational culture, encompassing shared beliefs and values, plays a key role in the success or failure of change initiatives. In Iran, given the centralized and traditional structure of the education system, managing change requires strategies that align with its organizational culture. This qualitative study uses content analysis, with data collected through semi-structured interviews with 30 managers and experts, as well as analysis of relevant documents. Findings reveal that the organizational culture in Iran's education system features strong hierarchies and resistance to change. Effective strategies include stakeholder engagement, transparent communication, staff training, fostering a learning culture, and adopting successful change models from other organizations. Results indicate that managing change without considering organizational culture will likely fail. Active participation of employees and stakeholders can reduce resistance and facilitate acceptance of change. Transparent and consistent communication also builds trust and enhances collaboration. Finally, the study suggests that education policymakers and managers should implement participatory and empowering strategies to enable sustainable transformation in the education system. Strengthening organizational learning culture and leveraging successful experiences from other organizations can serve as effective approaches to achieving change goals in Iran's education system. Sustainable change is only possible when cultural and organizational contexts are taken into account.
Keywords: organizational learning , Educational stakeholders , Local values , Resistance to change , Sustainable transformation .