نویسندگان:
شهرام رنجدوست1 ، نعیمه قاضیپور2 ، اشرف حسن زاده3 ، حکیمه بداقی4 .1Islamic Azad University, Marand Branch
2Islamic Azad University, Marand Branch
3Islamic Azad University, Marand Branch
4Islamic Azad University, Marand Branch
چکیده فارسی: این پژوهش به بررسی نقش تعارض منافع بر کارآمدی و حکمرانی مطلوب در نظام آموزش و پرورش شهر ارومیه میپردازد. تعارض منافع، که زمانی رخ میدهد که منافع فردی یا گروهی با مسئولیتهای اجتماعی یا حرفهای تداخل پیدا میکند، میتواند تأثیرات منفی بر تصمیمگیریها و شفافیت سازمانها بگذارد. در نظام آموزش و پرورش، این پدیده میتواند به کاهش کیفیت خدمات آموزشی، فساد، نابرابریهای آموزشی و تضعیف اعتماد عمومی منجر شود. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل ساختاری و نرمافزار میکمک به شناسایی پیشرانهای اصلی حکمرانی مطلوب و روابط تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان این عوامل پرداخته است. نتایج نشان میدهد که متغیرهایی مانند "اعتماد اجتماعی" و "شفافیت در اجرای سیاستها" بهعنوان پیشرانهای استراتژیک و مستقل، نقش کلیدی در شکلگیری حکمرانی مطلوب دارند. همچنین، تقویت متغیرهایی مانند "مشارکت جمعی" و "افزایش تعاملات اجتماعی" میتواند به تحقق حکمرانی بهتر کمک کند. این پژوهش بر لزوم توجه به شفافیت، پاسخگویی و اصلاحات مدیریتی در سیستم آموزش و پرورش تأکید دارد و پیشنهاد میکند که سیاستگذاران با تقویت شفافیت و مدیریت تعارض منافع، به بهبود حکمرانی این نظام کمک کنند.
The role of conflict of interest on efficiency and good governance in education
English Abstract: This study examines the role of conflicts of interest in the efficiency and good governance of the education system in Urmia province. Conflicts of interest occur when personal or group interests interfere with social or professional responsibilities, which can negatively impact decision-making and organizational transparency. In the education system, this phenomenon can lead to a decline in the quality of educational services, corruption, educational inequalities, and a loss of public trust. This research uses structural analysis and the MICMAC software to identify the key drivers of good governance and the relationships of influence and interdependence between these factors. The findings indicate that variables such as "social trust" and "transparency in policy implementation" are strategic and independent drivers, playing a critical role in shaping good governance. Furthermore, strengthening variables such as "collective participation" and "increased social interactions" can contribute to better governance. This research emphasizes the need for transparency, accountability, and managerial reforms in the education system and suggests that policymakers enhance transparency and manage conflicts of interest to improve governance in this sector.
Keywords: Governance , efficiency , conflicts of interest , education system .