چکیده فارسی: آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان به دلیل اثرگذاری در فرآیند تعلیم و تربیت و شکلدهی هویت دینی و اخلاقی آنان از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به تغییرات اجتماعی و نیازهای روزافزون این گروه سنی، شناسایی مهارتها و تکنیکهای آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان امری ضروری است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی و پژوهش در منابع معتبر کتابخانهای، درصدد است تا مهارتهای آموزش مفاهیم قرآن را شناسایی و الگوها و روشهای مختلف آموزش را استخراج کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهارتهای آموزش مفاهیم قرآن، دارای اصول، پیشنیازها و روشهای مختلفی است که کاربست آنها به یادگیری کارآمد و مؤثر میانجامد. آموزش مطابق با سطح درک و شناخت کودک و نوجوان، آموزش منطبق با نیازهای فردی و اجتماعی کودکان و نوجوان، ایجاد علاقه و انگیزه برای آموزش مفاهیم قرآن و مهارتها و تواناییهای معلم و مدرس مفاهیم قرآن از مهمترین اصول آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان است. همچنین پیشنیازهای اساسی نظیر برنامهریزی آموزشی، تعیین اهداف و محیط یادگیری تاثیرگذار بر موفقیت آموزش مفاهیم قرآن شناسایی شدند. از سوی دیگر ترکیب روشهای آموزش سنتی و نوین و به کارگیری آنها در فرآیند یاددهی- یادگیری به بهبود کیفیت یادگیری کمک میکند. این تحقیق میتواند نیاز به توسعه برنامهها و روشها آموزشی موثر را در راستای افزایش انگیزه و یادگیری در این گروه سنی مشخص میسازد.
Skills for teaching Quranic concepts to children and adolescents With an emphasis on modern educational methods
English Abstract: Teaching Quranic concepts to children and adolescents is of particular importance because of its impact on the education process and the formation of their religious and moral identity. Considering the social changes and the increasing needs of this age group, it is essential to identify the skills and techniques for teaching Quranic concepts to children and adolescents. This research, using qualitative analysis and research in reliable library sources, seeks to identify the skills of teaching Quranic concepts and extract different patterns and methods of teaching. The findings of the research show that the skills of teaching Quranic concepts have various principles, prerequisites, and methods, the application of which leads to efficient and effective learning. Teaching according to the level of understanding and cognition of children and adolescents, teaching in accordance with the individual and social needs of children and adolescents, creating interest and motivation for teaching Quranic concepts, and the skills and abilities of the teacher and instructor of Quranic concepts are among the most important principles of teaching Quranic concepts to children and adolescents. Also, basic prerequisites such as educational planning, setting goals, and a learning environment that affect the success of teaching Quranic concepts were identified. On the other hand, combining traditional and modern teaching methods and applying them in the teaching-learning process helps to improve the quality of learning. This research can identify the need to develop effective educational programs and methods to increase motivation and learning in this age group.
Keywords: skills , teaching methods , Concepts of the Quran , children and adolescents .