نویسندگان:
مریم حافظیان1 ، شهربانو دهرویه2 ، حجت مجرد برج قلعه3 .11. Assistant Professor, Dept. of Educational Sciences, Adib Mazandaran Institute of higher education ,Sari, Iran
22. Assistant Professor, Dept. of Psychology, Adib Mazandaran Institute of higher education ,Sari, Iran
33. Master of Educational Management, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
چکیده فارسی: این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر روش تدریس همتایان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودگردان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان بجنورد انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این روش گروه آزمایش تحت آموزش روش تدریس همتایان و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و هر دو گروه در زمان یکسان به پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان بجنورد که تعداد آن ها 3216 دانش آموز بود. حجم نمونه 30 نفر بودند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر(1981) و پرسشنامه یادگیری خودگردان پینتریچ و دیگروت(1990) بود و روش همتایان به صورت 20 جلسه و 4 هفته و هر هفته، 5 جلسه انجام شد. بعد ازتأیید روایی، پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 82/0 و 79/0 به دست آمد. دادههای حاصل از این طرح با استفاده از روشهای آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و با استفاده از نرمافزار آماری24 -SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد روش تدریس همتایان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودگردان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان بجنورد تأثیر دارد. میتوان بیان داشت که تدریس با استفاده از روش های فعال موجب افزایش انگیزه دانش آموزان و یادگیری عمیق شده و مهارت های اجتماعی آنها را بهبود بخشیده و منجر به نوآوری میشود.
English Abstract: This research was conducted with the aim of investigating the effect of peer teaching method on the motivation of academic achievement and self-directed learning of the second grade elementary school students of Bojnourd city. The present study was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. In this method, the experimental group was trained in the peer teaching method and the control group was placed in the waiting list, and both groups responded to the pre-test and post-test at the same time. The statistical population of this research is all male students of the second year of elementary school in Bojnord city, whose number was 3216 students. The sample size was 30 people, 15 people were in the experimental group and 15 people were in the control group The research tools were Harter's standard academic motivation questionnaire (1981) and Pintrich and DeGroot's self-directed learning questionnaire (1990), and the peer method was conducted in 20 sessions and 4 weeks, 5 sessions each week. After verifying the validity, the reliability of the questionnaires was 0.82 and 0.79 respectively. The data obtained from this project were analyzed using inferential statistics methods (analysis of covariance) and using SPSS-23 statistical software.
Keywords: self-directed learning , peer teaching method , Academic achievement motivation , elementary students .