نویسندگان:
صفورا صیرفیان پور1 ، محمد حسین حیدری2 .1Faculty of Educational Sciences
2Faculty of Educational Sciences
چکیده فارسی: بحث دربارهی طبیعت یا سرشت انسان از منظر نیک یا شر بودن ذاتی وی، در غرب و از دوران مسیحیت همواره مورد توجه بوده است. نگاههای مختلف به این مسأله از سوی فیلسوفان و اندیشمندان، نظامهای تربیتی متفاوتی را رقم زده است که هریک التزامات خاص خود را دارد. هدف بررسی سیر تطور این نگرشها در تاریخ غرب و تأثیرات تربیتی آن مخصوصاً در دو مقوله بازی و اقتدار است. از آنجا که تربیت صحیح انسان در گرو شناخت درست و دقیق اوست، پرداختن به این بحث حاﺋز اهمیت است. این بررسی با روش کیفی توصـیفی ـ تحلیلی و از نوع تحلیل اسنادی انجام شده است. سه نوع دیدگاه دراین باره وجود دارد؛ دیدگاه بدبینانه که انسان را ذاتاً شرور میداند؛ دیدگاه خوشبینانه که انسان را فطرتاً نیک میداند و دیدگاه خنثی است که معتقد است انسان به طور فطری نه بد است و نه خوب. تغییر دیدگاه از ناپاکی به پاکی و خنثی بودن سرشت انسان، تحول تعلیم و تربیت غربی را بهدنبال داشته است. آموزش و پرورش قرون وسطی با پذیرش آلوده بودن ذاتی انسان، خشک و خشن و منضبط و بههمراه تنبیه جسمانی و محدود کردن آزادی و اختیارکودک بوده است. اما تلاشهای روسو و سایرین مانند پیشرفتگرایان، آموزش و پرورش را به سمت فراهم کردن محیط امن عاطفی، آزادی دادن به کودک، توجه به بازی و درنتیجه رشد خلاقیت و فردیت وی پیش برد. همچنین معلم سرکوبگر مقتدر به معلم تسهیلگر یاریدهنده تبدیل شد و تمایلات و غرایز کودک مورد توجه قرار گرفت.
Investigating the evolution of anthropological views about human nature and its effects on western education
English Abstract: The discussion about human nature from the point of view of his intrinsic good or evil has always been of interest in the West and since the Christian era. Different views on this issue by philosophers and thinkers have established different educational systems, each of which has its own obligations. The aim is to examine the evolution of these attitudes in the history of the West and its educational effects, especially in the two categories of play and authority. Since the correct education of a person depends on his correct and accurate knowledge, it is important to address this issue.This survey was done with descriptive-analytical qualitative method and document analysis type. There are three types of views about this; The pessimistic view that considers humans to be inherently evil; It is the optimistic point of view that considers man to be good by nature and the neutral point of view that believes that man is neither bad nor good by nature. Changing the view from impurity to purity and neutrality of human nature has followed the transformation of western education.
Keywords: game , Authority , original sin , school of innate pessimism , school of innate optimism .