چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی تعیین میزان برازش مدل مفهومی فرسودگی شغلی بر اساس هویت حرفهای با نقش واسطهای درگیری شغلی با مدل تجربی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گرداوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ جمع آوری داده ها کمی است. جامعه موردپژوهش کلیۀ معلمان دوره دوم ابتدایی مدارس دولتی شهر نورآباد در سال تحصیلی۱۴۰3-۱۴۰2 به تعداد 296 نفر بود. که با استفاده از روش نمونه در دسترس، تعداد 165 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی، پرسشنامه استاندارد هویت شغلی و پرسشنامه درگیری شغلی استفاده شد، جهت روایی ابزار، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد، که 5 نفر از اعضای هیأت علمی رشته علوم تربیتی و روانشناسی روایی ابزار را تأیید نمودند. پس از تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها و برازش مدل از نرم افزارهای Spss و Smart PLS نسخه 27 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بین هویت حرفهای، درگیری شغلی و فرسودگی شغلی ارتباط معنیداری وجود دارد. اثر مستقیم هویت حرفهای بر درگیری شغلی و همچنین اثر مستقیم درگیری شغلی بر فرسودگی شغلی مثبت و معنیدار است. همچنین، درگیری شغلی نقش واسطهای مثبتی بین هویت حرفهای و فرسودگی شغلی دارد. اما، اثر مستقیم هویت حرفهای بر فرسودگی شغلی معنیدار نیست.
The Mediating Role of Job Involvement in the Relationship Between Professional Identity and Job Burnout Among Secondary Elementary School Teachers in Noorabad City
English Abstract: This study aimed to empirically examine the fit of the conceptual model of job burnout based on professional identity with the mediating role of job involvement. This applied research, using a descriptive-correlational method, collected quantitative data. The population consisted of all secondary elementary school teachers in Noorabad City in the academic year 1403-1402 (296 individuals). A sample of 165 teachers was selected using the available sampling method. Data was collected using job burnout, professional identity, and job involvement questionnaires. The validity of the instruments was confirmed through face and content validity by five faculty members in the fields of educational sciences and psychology. After confirming the validity, the reliability of the instruments was confirmed using Cronbach's alpha. SPSS and Smart PLS version 27 software were used to analyze the data and fit the model. The findings showed a significant relationship between professional identity, job involvement, and job burnout. The direct effect of professional identity on job involvement and the direct effect of job involvement on job burnout were positive and significant. Additionally, job involvement had a positive mediating role between professional identity and job burnout. However, the direct effect of professional identity on job burnout was not significant.
Keywords: Professional Identity , job involvement , job burnout .