نویسندگان:
محمدمهدی هاشمی فر1 ، سعید فرحبخش2 ، ایرج نیک پی3 .1Lorestan University
2Lorestan University
3Lorestan University
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری مربیگری بر نوآوری و اشتیاق شغلی با نقش میانجی جانشینپروری در مدارس ابتدایی شهر خرمآباد است. پژوهش حاضر به صورت کمی است که از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهر خرمآباد به تعداد 1700 نفر میباشد که حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 313 نفر مشخص شد. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی طبقهای نسبی میباشد. در این پژوهش از چهار پرسشنامه مربیگری مک لین و همکاران(2005)، اشتیاق شغلی شائوفلی و بیکر(2002)، نوآوری شغلی جانسن(2000) و جانشینپروری تابلی و همکاران(1393) به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده گردیدکه روایی سازه و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. تمامی تحلیلها از طریق نرمافزارهای spss 26 و smart pls 3 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری مربیگری بر نوآوری شغلی معلمان ابتدایی شهر خرمآباد تأثیر دارد. همچنین رهبری مربیگری بر اشتیاق شغلی معلمان ابتدایی شهر خرمآباد تأثیر دارد و نیز رهبری مربیگری بر جانشینپروری مدیران تأثیر مثبت و معنادار دارد. از سوی دیگر جانشینپروری به تفکیک بر نوآوری شغلی و اشتیاق شغلی معلمان تأثیر مثبت و معنادار دارد. نهایتاً مشخص شد که رهبری مربیگری به صورت غیرمستقیم بر نوآوری و اشتیاق شغلی تأثیر مثبت داشته و نقش میانجی جانشینپروری تأیید شد.
The effect of coaching leadership style on innovation and career enthusiasm with the mediating role of succession in elementary schools of Khorramabad city
English Abstract: The aim of this research is to investigate the effect of coaching leadership style on innovation and career enthusiasm with the mediating role of succession in elementary schools of Khorramabad city. The present research is quantitative, it is practical in purpose and In terms of research method, It is description in type of the correlation with the approach of structural equations. The statistical population of this research includes 1,700 elementary school teachers in Khorramabad, and the sample size of the research was determined to be 313 by using the Krejcie and Morgan table. The sampling method is also relative stratified randomness. In this research, four questionnaires of McLean's coaching(2005), Schaufeli and Bakker's(2002) career enthusiasm, Jansen's career innovation(2000) and Tabley's succession(2014) used as a data collection tool, that construct validity and reliability were confirmed by using Cronbach's alpha test and composite reliability. All analyzes were done through spss 26 and smart pls 3 software. The findings of the research showed that coaching leadership has an effect on the career innovation of elementary teachers in Khorramabad. Also, coaching leadership has an effect on the career enthusiasm of elementary school teachers in Khorramabad city, and coaching leadership has a positive and significant effect on the succession of managers. On the other hand, succession has a positive and significant effect on career innovation and career enthusiasm of teachers separately. Finally, it was found that coaching leadership indirectly had a positive effect on career innovation and enthusiasm, and the mediating role of succession was confirmed.
Keywords: ",coaching", , ",career innovation", , ",career enthusiasm", , ",succession", .