نویسندگان:
رامین حبیبی کلیبر1 ، معصومه پریور2 ، غلامرضا گلمحمدنژاد3 .1Azarbaijan Shahid Madani University
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه پیوند با مدرسه با سرسختی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و ساختار انگیزشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در سالتحصیلی1401-1400 بود. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدفکاربردی، از نظر ماهیت از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر روش از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری 2000 نفر از دانشآموزان سال دوم دوره دوم متوسطه شهر تبریز میباشند که 300 نفر بر اساس جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پیوند با مدرسه رضائی شریف، انعطافپذیری شناختی مارتین و رابینز، سرسختی تحصیلی بنیشک و همکاران و ساختار انگیزشی کاکس و کلینگر استفاده شد. دادهها با استفاده از Smart-Pls-3 و SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسیر پیوند مدرسه با سرسختی تحصیلی (239/0=r، 299/3=t)، پیوند مدرسه با انعطافپذیری شناختی (309/0=r، 684/5=t)، پیوند مدرسه با ساختار انگیزشی (279/0=r، 009/5=t)، انعطافپذیری شناختی با سرسختی تحصیلی (229/0=r، 965/2=t) و ساختار انگیزشی با سرسختی تحصیلی (282/0=r، 133/5=t) معنیدار است (05/0>P). همچنین نتایج آزمون سوبل نشان میدهد که انعطافپذیری شناختی در رابطه پیوند مدرسه با سرسختی تحصیلی نقش واسطهای ایفا میکند (608/2=Z) و انعطافپذیری شناختی میتواند 9/22 درصد رابطه بین پیوند مدرسه با سرسختی تحصیلی را واسطه کند. همچنین، ساختار انگیزشی قادر است نقش واسطهای در رابطه بین پیوند با مدرسه با سرسختی تحصیلی ایفا کند (539/3=Z) و ساختار انگیزشی میتواند 8/24 درصد رابطه بین پیوند با مدرسه و سرسختی تحصیلی را واسطه کند.
The Relationship amoung School Bonding, Cognitive Flexibility, with mediatory role Educational Hardiness and Motivational Structure in Highschool Students
English Abstract: Abstract The aim of the present study was to investigate the relationship between school attachment and academic hardiness, considering the mediating role of cognitive flexibility and motivational structure of second-year high school students in the academic year 1400-1401. The method of the present study was descriptive-correlational in terms of purpose and applied in terms of nature, and survey in terms of method. The statistical population was 2000 second-year high school students in Tabriz, of which 300 were selected as samples based on the Morgan table using multi-stage cluster random sampling. To collect data, the Rezai Sharif School Attachment Questionnaire, Martin and Robbins' cognitive flexibility, Benishek et al.'s academic hardiness, and Cox and Klinger's motivational structure were used. The data were analyzed using Smart-Pls-3 and SPSS 23. The results showed that the path of school connection with academic hardiness (r=0.239, t=299.3), school connection with cognitive flexibility (r=0.309, t=684.5), school connection with motivational structure (r=0.279, t=5.009), cognitive flexibility with academic hardiness (r=0.229, t=965.2) and motivational structure with academic hardiness (r=0.282, t=133.5) was significant (P<0.05). Also, the results of the Sobel test showed that cognitive flexibility plays a mediating role in the relationship between school connection with academic hardiness (Z=2.608) and cognitive flexibility can mediate 22.9% of the relationship between school connection with academic hardiness. Also, motivational structure can play a mediating role in the relationship between school attachment and academic hardiness (Z=3.539) and motivational structure can mediate 24.8% of the relationship between school attachment and academic hardiness.
Keywords: cognitive flexibility , school bonding , motivational structure , educational hardiness .