چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش یک مدل ساختاری از هویت دینی بر پایه تفکر انتقادی با در نظر گرفتن نقش واسطهای هوش معنوی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه ۴ شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳ بود. نمونهای به حجم ۳۲۷ نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی بر اساس ملاکهای ورود و امکان دسترسی انتخاب شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (CTDA)، پرسشنامه هویت دینی خوشاوی و مقیاس خودسنجی هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری، از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. یافتهها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش مناسبی با دادهها برخوردار است. تفکر انتقادی اثر مثبت و معناداری بر هوش معنوی دارد و هوش معنوی نیز هویت دینی را بهصورت مثبت پیشبینی میکند. همچنین، نقش واسطهای هوش معنوی در رابطه میان تفکر انتقادی و هویت دینی تأیید شد. این نتایج نشان میدهند که تقویت تفکر انتقادی و هوش معنوی میتواند زمینهای مؤثر برای ارتقای هویت دینی در نوجوانان فراهم سازد.
Structural Model of the Relationship between Critical Thinking and Religious Identity with the Mediating Role of Spiritual Intelligence
English Abstract: This study aimed to evaluate the structural model of the relationship between critical thinking and religious identity with the mediating role of spiritual intelligence. A descriptive-correlational design and structural equation modeling (SEM) were employed. The statistical population consisted of all female high school students in District 4 of Mashhad during the 2023–2024 academic year. A sample of 327 students was selected using a non-random sampling method based on inclusion criteria and accessibility during the data collection period. Data were collected using Ricketts’ Critical Thinking Disposition Assessment (CTDA), Khoushabi’s Religious Identity Questionnaire, and King’s Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI). Data analysis was performed using Pearson correlation and SEM with SPSS and AMOS software. The results indicated that the proposed model fit the data well. A positive and significant relationship was observed between critical thinking and spiritual intelligence, as well as between spiritual intelligence and religious identity. Additionally, the mediating role of spiritual intelligence in the relationship between critical thinking and religious identity was confirmed. Based on these findings, focusing on enhancing critical thinking and spiritual intelligence can be effective in promoting religious identity.
Keywords: critical thinking , Religious Identity , spiritual intelligenc .