نویسندگان:
رضا شباهنگ1 ، محمد علی بشارت2 ، بنیامین مختاری چیرانی3 ، سجاد رضائی4 ، منصوره نیکوگفتار5 ، فرزین باقری شیخانگفشه6 .1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پردیس دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
4گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
5دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
6دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
                                            چکیده فارسی:
                                            
                                                هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشخصههای روانسنجی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی در نمونه دانشجویان ایرانی صورت گرفت.
 روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع اعتبارسنجی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بود (4114=N). از این بین 240 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور ارزیابی نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی و پیام ویدئویی مرتبط با آن (هارتمن و گلدهورن، 2011) از ابزارهایی برای سنجش آدرسدهی، جذابیت ادراک شده، اعتماد ادراکشده، حرفهای بودن ادراکشده، توانایی اتخاذ دیدگاه، لذت و تعهد به هنجارها استفاده شد. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS24 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل واریانس تک متغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه پردازش شدند.
 یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت یک عامل استخراجشده مجموعاً 03/56 واریانس کل EPSI را تبیین میکند. ضریب آلفای کرونباخ برای آن 84/0 محاسبه شد. ضریب همبستگی EPSI با سایر ابزارهای نامبرده در دامنه 13/0 تا 53/0 (05/0p< و 01/0p<) بهدست آمد که تایید کننده روایی سازهای EPSI بود. بر اساس نتایج بدستآمده، تاثیر اصلی زاویه دوربین بر نمره کل تجربه تعامل فرا اجتماعی معنیدار به دست آمد (01/0> p). همچنین نتایج نشان میدهند، متغیر آدرسدهی و لذت بهطور معنیداری تجربه تعامل فرا اجتماعی را پیشبینی میکنند (0001/0>p ).
 نتیجهگیری: با توجه به مشخصههای روانسنجی مناسب نسخه ایرانی مقیاس تجربه تعامل فرا اجتماعی، از مقیاس پیشرو میتوان در بررسی-های تعامل فرا اجتماعی با اشخاص رسانهای و مطالعات مرتبط با پیوستگیهای فرا اجتماعی بهره برد.                                            
                                        
Investigation of Psychometric Attributes of the Experience of Parasocial Interaction Scale in Iranian Students Sample
English Abstract: Objective: The present study aimed to investigate psychometric attributes of the Experience of Parasocial Interaction Scale in Iranian students sample. Method: The research design was descriptive and validation study. The statistical population of the study consisted of students from the faculty of literature and humanities of the University of Guilan in 1397 (N=4114). Among them, 240 female and male students were selected by available sampling method. In order to evaluate the Iranian version of experience of parasocial interaction scale and related video message (Hartmann & Goldhoorn, 2011), measures for evaluating addressing, perceived attractiveness, perceived trustworthiness, perceived expertise, perspective-taking, enjoyment and commitment to the norms were used. Data were processed by SPSS24 software using Pearson correlation coefficient, exploratory factor analysis and univariate analysis of variance and multiple regression analysis. Results: Exploratory factor analysis revealed that extracted factor explaining 56.53 of EPSI variance. The Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.84. Correlation coefficient of EPSI with other measures was got ranging from 0.13 to 0.53 (p Conclusion: Considering appropriate psychometric attributes of the Iranian version of experience of parasocial interaction, the present scale can be used in studies of parasocial interaction with media and related studies of parasocial bonds.