نویسندگان:
سیدرضا جارچی1 ، حمدالله حبیبی2 ، وحید منظری توکلی3 ، وجیههالسادات هاشمیزاده4 .1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد
2مربی، گروه الهیات، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
4کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش کودکان استثنایی. دانشگاه تهران
چکیده فارسی: آنچه در معنادرمانی به عنوان رکن و پایه در نظر گرفته می شود، بحث معنا و هدف مند بودن در زندگی است که در حوزه دین نیز مطرح است و بر جهت گیری مذهبی و به دنبال آن آرامش روانی نوجوان اثرگذار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی معنی درمانی گروهی بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان نوجوانان ناسازگار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر ناسازگار در مدارس مقطع متوسطه شهر کرمان که به دلیل عدم سازگاری در مدارس توسط مشاوران مدارس به مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش ارجاع داده شده بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش 30 دانش آموز پسر ناسازگار از بود که با استفاده از مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی 30 نفر نخست انتخاب، و به عنوان دانش آموز ناسازگار تشخیص داده شدند. گروه نمونه از نظر بهره هوشی و پیشرفت تحصیلی همتا شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی کارگاه آموزش معنی درمانی در 10 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش به مقیاس های جهت گیری مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش معنی درمانی گروهی تأثیر معناداری بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان دانش آموزان داشته است (01/0P<). معنیدرمانی با تأکید بر سازه هایی چون یافتن معنای شخصی در زندگی و معنای رنج و نیز تکلیف هایی که در آن به مراجع داده می شود، شیوه مؤثری در جهت اثرگذاری بر جهت گیری مذهبی و به دنبال آن سلامت روانی افراد نوجوان است.
The effectiveness group logo therapy on religious orientation and mental health in maladjustment adolescences
English Abstract: The purpose of this study was to design and identify Emotion-Focused counseling model on Islamic ethics on incompatible couples' Happiness. The research method was experimental and in the framework of a pseudo-experimental design of a pre-test and post-test type with a control group. The statistical population was selected from 30 volunteers of all clients’ couples referring to Yara counseling center in Saveh city in the second six months of 1395. The information gathering tool was Oxford Happiness Questionnaire. The program was run for 10 sessions of 90-minute group counseling for the test group but the control group did not receive any training. The findings indicated that the designed model had an appropriate validity (CVR =0.7125) and significantly increased the happiness mean and its components namely: life satisfaction, positive mood, well-being mental, self-efficacy but there was no significant effect on the other component which was self-esteem. It can be concluded that an Emotion-Focused Counseling Based on Islamic ethics model can drive inconsistent couples from insecure attachment to secure attachment, more emotional control and more intimate as an applied and effective way.