نویسندگان:
حسنعلی ویسکرمی1 ، عزت اله قدم پور2 ، محمدرضا متقی نیا3 .1دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. رایانامه
2استادیار دانشگاه لرستان
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی ثبات درونی و روایی عاملی مقیاس اعتماد کارکنان (OTS) طراحی شده توسط هوی و شان- موران (2003) انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتدایی شهر بجستان با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ثبات درونی مقیاس اعتماد کارکنان به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی به روش عامل مشترک و نیز تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. یافتهها نشان داد آلفای کرونباخ کل مقیاس، 96/0 است و خرده مقیاسها نیز از آلفای بالایی برخوردار هستند. همچنین تحلیل عاملی به روش عامل مشترک با چرخش پروماکس، سه عاملِ مشابه با عوامل مطرح شده توسط سازندگان مقیاس در پژوهش اولیهشان را نمایان ساخت که مجموعاً 04/71 درصد واریانس دادهها را تبیین میکرد. تحلیل عاملی تأییدی مقیاس نیز نشان دهندهی برازش خوب ساختار سه عاملی مطرح شده با دادهها بود. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مقیاس اعتماد کارکنان، ابزاری پایا و معتبر جهت اندازهگیری اعتماد آموزشگاهی معلمان ایرانی است.
Omnibus T-Scale (OTS): The evaluation of validity and reliability of staff in primary schools
English Abstract: The current study was carried out to investigate internal consistency and factor validity of Omnibus Trust Scale (OTS)developed by Hoy & Tschannen-moran (2003). In this study, 255 teachers from elementary schools of Bajestan were selected through multistage sampling method. Internal consistency of Omnibus Trust scale investigated by Cronbach’s alpha method and factor structure's scale were verified with principal axis factor analysis and confirmatory factor analysis too. Results indicated that Cronbach’s alpha for scale is 0/96 and all of subscales have high degree of alpha too. Also factor analysis with principal axis and promax rotation indicated three components similar to what mentioned by designers in original study that these factors overall explained 71/04 percent of the variance in data. Confirmatory factor analysis of scale indicates that three extracted components structure have good fit to data, too. Findings of this study emphasize that Omnibus Trust Scaleis a reliable and valid instrument to assess faculty trust of Iranian teachers.