نویسندگان:
سارا نجاتی فر1 ، احمد عابدی2 ، امیر قمرانی3 ، فرامرز آسنجرانی4 .1استادیار، گروه روان شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2دانشیار ،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران a.abedi@edu.ui.ac.ir
3دانشگاه اصفهان
4دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: جامعه ایرانی یک جامعه خانوادهمحور است و مشارکت والدین در یادگیری کودکان بسیار بااهمیت است. رویکرد مدرسه در خانه میتواند بستری مناسب برای آموزش خردمندی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم رشد شناختی کودکان و به ویژه برای کودکان تیزهوش باشد. پژوهش حاضر با هدف کشف مؤلفههای آموزش خردمندی به کودکان بر اساس رویکرد خانوادهمحور مدرسه در خانه با قابلیت بهرهمندی بیشتر برای کودکان تیزهوش انجام گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. حوزه این پژوهش شامل تمام مقالات و کتابها (2022-2000) مرتبط با موضوع خردمندی بود که از بین آنها 30 منبع به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. تحلیل دادهها با تکنیک تحلیل مضمون آتراید-استرلینگ (2001) شامل کدگذاری پایه، سازمان دهنده و فراگیر انجام شد. بر اساس مدل بهدست آمده در پژوهش، مدرسه در خانه خردمندانه شامل چهار مسیر تجربی- اکتشافی، سرمشقی، تربیتی و کاربردی به عنوان مضامین فراگیر، 4 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه میباشد. مدل ارائه شده میتواند در راستای آموزش خردمندی به کودکان، کاربرد رویکرد مدرسه در خانه خردمندانه توسط والدین و مهارتافزایی کودکان تیزهوش، مطلوب و کاربردی باشد.
Discovering the components of teaching wisdom to children based on a family-centered approach to homeschooling with greater potential for gifted children
English Abstract: Iranian society is a family-oriented society and parental participation in children's learning is very important. The homeschooling approach can be a suitable platform for teaching wisdom as one of the important components of children's cognitive development, especially for gifted children. The present study aimed to discover the components of teaching wisdom to children based on the family-oriented homeschooling approach with the potential for greater benefit for gifted children. This research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. The scope of this research included all the articles and books (2000-2022) related to the subject of wisdom, from which 30 sources were selected by purposeful sampling. In order to determine the logical framework of the data, the stages of identification, note-taking and classification of concepts were carried out. Data analysis was done with thematic analysis technique including basic, organizing and comprehensive coding. Based on the model obtained in the research, the school in the wise house includes four experimental-exploratory, exemplary, educational and practical paths as comprehensive themes, 4 organizing themes and 29 basic themes. The presented model can be desirable and practical in teaching children wisdom, applying the wisdom homeschooling by parents, and enhancing the skills of gifted children.