نویسندگان:
نرگس جمالی نظری1 ، سمانه سلیمی2 ، مسعود غلامعلی لواسانی3 ، عباس جواهری4 .1گروه مشاوره ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
4گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: چکیده : پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیلگری کنش تأملی والدینی در رابطه میان احساس گناه والدینی مادران شاغل و مشکلات رفتاری کودکان پرداختهاست. جامعه آماری این پژوهش تمامی مادران شاغل با فرزندان 3 تا 6 سال ساکن شهر تهران در سال 1403 بودند. حجم نمونه 225 مادر تعیین و به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه کنش تأملی والدینی (PRFQ)، مقیاس احساس گناه درباره والدگری (GAPS) و بخش رفتاری سیستم رتبهبندی مهارتهای اجتماعی-والد (SSRS-P) بودند. روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی بود و دادهها با کمک نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند. پیشذهنیسازی از کنش تأملی والدینی میتواند در رابطه احساس گناه والدینی و مشکلات رفتاری (رفتارهای درونزا و برونزا) در کودکان بهعنوان تعدیلگر عمل کند. به این معنا که پیشذهنیسازی بیشتر در مادران، موجب تشدید رابطه احساس گناه و مشکلات رفتاری در کودکان میشود؛ درحالیکه پیشذهنیسازی کمتر، مشکلات رفتاری مرتبط با احساس گناه والدینی را کمتر میکند.
Working Mothers' Guilt and Children's Behavioral Problems: the Moderating Role of Parental Reflective Functioning
English Abstract: Abstract: This research examines the moderating role of parental reflective functioning in the relationship between the guilt experienced by working mothers and their children's behavioral problems. The population of this study consisted of all working mothers with children aged 3 to 6 living in Tehran in 1403. A sample of 225 mothers was determined and selected using a convenience sampling method. The tools used in the research included the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ), the Guilt About Parenting Scale (GAPS), and the Behavioral part of the Social Skills Rating System-Parent (SSRS-P). The research employed a descriptive-correlational design, incorporating hierarchical regression analysis, with data analysis conducted utilizing SPSS-25 software. The findings indicate the moderating role of the pre-mentalizing dimension of parental reflective functioning in the relationship between parental guilt and behavioral problems (internalizing and externalizing behaviors) in children. This suggests that increases in pre-mentalization among mothers are associated with more behavioral problems in their children, while less pre-mentalization reduces behavioral problems associated with parental guilt.