نویسندگان:
زینب بابایی1 ، محمد مرادی2 .1دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، قم، ایران.
2دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، قم، ایران.
چکیده فارسی:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و نقد دیدگاه عامه درباره آیه ازدواج موقت و تحلیل پیدایش آرای تفسیری مفسران اهلسنت در قرون دوم تا چهارم هجری که بنمایه دیدگاههای بعدی در این موضوع است، میباشد.
روش: این پژوهش بهروش تحلیلی-اسنادی و با بررسی متون دینی با رویکرد اجتهادی انجام شد.
یافتهها: نتایج بررسیها نشان داد که مفسران اهلسنت با نفی ازدواج موقت، با استفاده از مضمون روایات و تحلیل آیه 24 سوره نساء و ارائه دلایلی از جمله: بیان معنای متفاوت برای کلمات آیه، بحث در مورد نکاح نبودن متعه، حل تناقض در تاریخهای تحریم و ادعای اجماع بر تحریم متعه، سعی در اثبات معنای نکاح دائم از مفاد آیه و نفی نکاح موقت از آن داشتهاند.
نتایج: در این پژوهش به عناصر کلامی، تفسیری و فقهی ناظر بر آرای اهلسنت و شیعه توجه شد و ناسازگاریهای درونی و کاستیهای دیدگاه عامه تبیین گردید. نتایج نشان داد که هیچیک از دلایل ارائهشده نتوانسته است با ادله تداوم اباحه متعه مقابله و آن را مردود نماید
A Critical Examination of the Exegetical Views of Sunni Commentators from the 2nd to 4th Centuries AH Regarding the Verse on Mut'ah Marriage
English Abstract: Objective: This study aimed to elucidate and critically examine the Sunni perspective regarding the verse on Mut'ah marriage, analyzing the emergence of exegetical views among Sunni commentators from the 2nd to 4th centuries AH, which constitute the foundation for subsequent positions on this matter. Methods:The research employed an analytical-documentary methodology, examining religious texts through a jurisprudential (ijtihadi) approach. Findings: The analysis revealed that Sunni commentators, in their negation of temporary marriage, relied on narrative content and interpretation of Verse 24 of Surah An-Nisa'. Their arguments included: proposing alternative meanings for the verse's terminology, disputing the classification of Mut'ah as legitimate marriage (nikah), reconciling chronological contradictions in its prohibition, and asserting scholarly consensus (ijma') on its impermissibility - all directed toward establishing the verse's reference to permanent marriage while rejecting its application to temporary marriage. Results: Through careful attention to theological, exegetical, and jurisprudential elements informing both Sunni and Shi'a perspectives, the study demonstrated internal inconsistencies and methodological limitations within the Sunni position. The findings indicate that none of the arguments advanced successfully challenge or invalidate the evidence supporting the continued permissibility of Mut'ah marriage