نویسندگان:
رقیه پوران1 ، شهربانو صائب نیا2 ، مطهره فقیهی3 .1گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2مدرس مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س)، تهران، ایران
3طلبه سطح دو، مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده فارسی: در این مطالعه به شیوه نظری و تحلیلی و با مقایسه جنبههای اقتصادی الگوهای اول و دوم زن، به ارائه بنیانهای نظری الگوی سوم زن مسلمان پرداخته شده است و با استناد به آیات و روایات، الگوی «بانوی مجاهد» به عنوان نسخه مقابل الگوی اول و دوم زن معرفی شده است. در الگوی «بانوی مجاهد» و مطابق با آموزههای اسلام، زن از لحاظ ارزشهای انسانی، از حقوقی یکسان با مرد برخوردار است. او به عنوان یک مجاهد از یک طرف، در خانه و خانواده نقشهای غیرمستقیم و در عینحال کلیدی در اقتصاد ایفاء مینماید؛ جمعیتآفرینی، پسانداز و سرمایهگذاری در عین انفاق و ایثار مالی، و نیز، اصلاح الگوی مصرف از طریق قناعت، پرهیز از تجملگرایی، اسراف، تبذیر و اتراف. از طرف دیگر، در صورتی که مشارکت اجتماعی و اقتصادی او با شخصیت و سرشت وجودیاش و نیز، کارکردهای اصلی وی در خانواده در تزاحم نباشد، کاملاً مختار است در فعالیتهای اقتصادی و اشتغال نیز مشارکت مستقیم داشته باشد و در تولید درآمد و ثروت برای رفع نیازهای معیشتی خود، خانواده و ثمربخشی اجتماعی نقشآفرینی نماید. در این الگو، به طور ضمنی مشارکت غیرمستقیم زن در فعالیتهای اقتصادی بر مشارکت مستقیم وی تقدم دارد اما بانوی مجاهد میتواند با توجه به ملاحظاتی هر دو نقش را به طور همزمان ایفا نماید.
Examining the theoretical aspects of women's roles in economic activities, with a focus on the third model of women: Introducing the "Mujahid Lady" model
English Abstract: In this study, a theoretical and analytical approach is taken to compare the economic aspects of the first and second models of women. The theoretical foundations of the third model of the Muslim woman are presented, and by referencing verses and traditions, the "Lady Mujahid" model is introduced as a counterpoint to the first and second models of women. In the "Lady Mujahid" model, and in accordance with Islamic teachings, women possess the same rights as men regarding human values. As a mujahid, he plays both indirect and crucial roles in the economy at home and within the family. This includes population growth, savings, and investment, Donation and financial sacrifice. Additionally, he contributes to modifying consumption patterns through thrift, avoiding luxury, wastefulness, extravagance, and overindulgence. On the other hand, if her social and economic participation is not in harmony with her personality and her main functions in the family, she is completely free to directly participate in economic and employment activities and play a role in generating income and wealth to meet the livelihood needs of herself, her family and social productivity. In this model, a woman's indirect participation in economic activities implicitly takes precedence over her direct involvement; however, the Mujahid woman can fulfill both roles simultaneously, based on certain considerations.