چکیده فارسی: مقدمه: قصهگویی جایگاه خاصی در پیشبرد برنامههای آموزشی دارد و تجربیات واقعی و عملی شایانی را در اختیار فراگیران میگذارد. هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر قصهگویی مبتنی بر مهارتآموزی در کنترل خشم و کاهش مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل میباشد که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری کلیه کودکان مشغول به تحصیل در مقطع پیشدبستانی میباشند. از جامعه آماری موردنظر تعداد 20 کودک دارای مشکلات رفتاری با استفاده از نتایج پرسشنامه بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه درمانی را در قالب دوازده جلسه دریافت کرد و گروه کنترل برنامه عادی خود را پیگیری نمود. دادهها به روش اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که قصهگویی مبتنی بر مهارتآموزی تأثیر مثبتی بر افکار، احساس و رفتار پرخاشگرانه کودکان پیشدبستانی دارد. همچنین باعث کاهش مشکلات رفتاری در کودکان پیشدبستانی شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر مثبت مداخله بر کاهش مشکلات رفتاری و کنترل خشم در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار بوده است. نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که قصهگویی شیوهای ساده، بیدردسر و کمهزینه برای آموزش مهارتها و مداخله برای کودکان پیشدبستانی میباشد
Impact of Storytelling based on skill-based learning on anger management and reduction of behavioral problems of pre-school children
English Abstract: Background: Storytelling has a special role in curriculum and provides real and practical experiences for the pupils. Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of storytelling based of skill training on anger control and reduction of behavioral problems in preschool children. Method: The purpose of this study was quasi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with control group. Statistical population is all preschool children. From the target population, 20 children with behavioral problems were selected using available questionnaire results and were randomly assigned into two experimental and control groups. The experimental group received twelve sessions of treatment program and the control group followed its normal schedule. Data were analyzed by repeated measures.Results: The results showed that storytelling based on skill training had a positive effect on the aggressive thoughts, feelings and behavior of preschool children. It also reduced behavioral problems in preschool children. The results of this study also showed that the positive effect of intervention on reducing behavioral problems and anger control was stable over time. Conclusion: These findings show that storytelling is a simple, hassle-free and inexpensive way of teaching skills and intervention for preschool children.
Keywords: storytelling , anger management , behavioral disorder , Pre-school .