چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، واکاوی کیفی برنامه درسی در مدارس دوره ابتدایی عشایری، از منظر تهدیدها و فرصتها بوده است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی عرفی است. جامعه پژوهشی، شامل کل متون و اسناد مرتبط با آموزش و برنامه درسی مدارس دوره ابتدایی مناطق عشایری بود که از میان آنها تعداد 20 مقاله، پایاننامه و اسناد بالادستی، با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت دستی و با استفاده از تحلیل ارتباطی انجام شد. برای اعتباربخشی به دادهها از روشهای بازنگری ناظران، بازنگری مشارکتکنندگان، اختصاص دادن زمان کافی برای گردآوری دادهها و درگیری مداوم و مثلثسازی محقق استفاده شد. یافتهها در بخش تهدیدها شامل مقولههای اصلی"تحصیل در جامعه عشایری"و "فرهنگ جامعه عشایری" و در بخش فرصتها، "فرصتهای زیستبوم عشایری"و "فرصتهای الزامات قوانین بالادستی" و چندین مقوله فرعی بود که به همراه رمزها و واحدهای معنایی مربوطه استخراج شدند. نتایج نشان داد که میتوان با کاربست راهکارهای معرفیشده در پژوهش، تهدیدهای موجود در برنامه درسی مدارس عشایری را به فرصت تبدیل کرد. هر چند در بخش فرصتها، قوانین بالادستی به خوبی نگاشته شده، ولی عملیاتی نشده است و به نظر میرسد تا برآورده کردن عدالت آموزشی در برنامه درسی عشایری فاصله زیادی دارند.
Nomadic Elementary Schools’ Curriculum: Threats and Opportunities
English Abstract: To identify the threats and opportunities related to the elementary school curriculum among the nomadic tribes 20 articles, theses, and documents directly related to the topic were content analyzed and the collected data were validated through re-examinations by both observers and participants. The findings indicate that both the nomadic culture and schooling in nomadic communities are threats, while nomadic ecology and legal requirements are opportunities. Given these findings strategies for converting the threats into opportunities are introduced in order to help with the achieving of educational justice in a rather distant future.
Keywords: curriculum , qualitative content analysis , opportunities , threats , nomadic elementary schools .