نویسندگان:
مانا رشیدی1 ، هادی کرامتی2 ، حمیدرضا حسن آبادی3 ، جواد کاووسیان4 .1kharazmi university
2kharazmi university
3kharazmi university
4kharazmi university
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین دلبستگی به پدر، دلبستگی به مادر و ترومای دوران کودکی با پرخاشگری کنشی-واکنشی با توجه به نقش میانجی تعامل دانش آموز-معلم انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت پژوهش توصیفی-همبستگی، برحسب زمان مقطعی و از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم و سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود که بر اساس روش تعیین حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، تعداد 215 آزمودنی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گرداوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد ترومای کودکی برنستاین و همکاران (1988)، سبکهای دلبستگی آرمسدن و گرینبرگ (1987)، پرخاشگری کنشی-واکنشی راین و همکاران (2006)، تعامل دانش آموز-معلم ووبلز و همکاران (1993) و طبقه اجتماعی-اقتصادی پیزا (2012) استفاده شد. بهمنظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و به منظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامههای پژوهش بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزارهای Spss-V23و Pls-V3 Smart انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد که دلبستگی به پدر و دلبستگی به مادر بهصورت مستقیم بر تعامل دانشآموز-معلم تأثیری ندارد و ترومای دوران کودکی بهصورت مستقیم بر تعامل دانشآموز-معلم تأثیر معنادار دارد؛ همچنین، دلبستگی به پدر بهصورت غیرمستقیم بر پرخاشگری (از طریق تعامل دانشآموز-معلم) تأثیری ندارد و دلبستگی به مادر و ترومای دوران کودکی بهصورت غیرمستقیم بر پرخاشگری (از طریق تعامل دانشآموز-معلم) تأثیر معنادار دارد.
Explaining the Mediating Role of Student-Teacher Interaction in the Relationship between Father Attachment, Mother Attachment, and Childhood Trauma with Proactive-Reactive Aggression
English Abstract: This study aimed to investigate the relationship between attachment to the father and mother, and childhood trauma with proactive-reactive aggression, considering the mediating role of student-teacher interaction. The present study was applied in terms of its purpose, descriptive-correlational in terms of its nature, cross-sectional in terms of time, and quantitative in terms of data type. The statistical population included second and third year high school and pre-university students in Tehran in 1401-1402, and 215 subjects were selected as the sample size. To collect data, questionnaires were used, including Bernstein et al.'s (1988) Childhood Trauma Questionnaire, Armsden and Greenberg’s (1987) Attachment Styles Questionnaire, Ryan et al.'s (2006) Proactive-Reactive Aggression Questionnaire, Wolters et al.'s (1993) Student-Teacher Interaction Questionnaire, and PISA’s (2012) Socioeconomic Status Questionnaire. Data analysis was performed in two parts: descriptive and inferential statistics using Spss-V23 and Pls-V3 software. The findings showed that attachment to the father and mother did not directly affect student-teacher interaction, and childhood trauma directly had a significant effect on student-teacher interaction. Also, attachment to the father does not indirectly affect aggression, and attachment to the mother and childhood trauma indirectly have a significant effect on aggression.
Keywords: attachment , Proactive-Reactive Aggression , Childhood Trauma , Student-Teacher Interaction .