نویسندگان:
هدی عطاریانپور اصفهانی1 ، آزاده چوب فروش زاده2 ، حمیدرضا آریان پور3 .1Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
2Department of psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
3Department of psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سواد هیجانی بر درگیری تحصیلی و نظریه ذهن دختران 9-12 سال انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان دختر 9 تا 12 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که از بین آنها 24 نفر از به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (12 نفر) و آزمایش (12 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش هشت جلسه آموزش سواد هیجانی به مدت 60 دقیقه دریافت کرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی درگیری تحصیلی زرنگ (2012) و آزمون نظریهی ذهن استیرنمن (1999) استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون یومان ویتنی در نرم افزار spss نشان داد آموزش سواد هیجانی موجب ارتقاء سطح نظریهی ذهن و درگیری تحصیلی دانشآموزان میشود. لذا میتوان از آموزش سواد هیجانی در مدارس و مراکز مشاوره در جهت افزایش نظریهی ذهن و درگیری تحصیلی دانشآموزان بهره برد.
The Effect of Emotional Literacy Training on Academic Engagement and Theory of Mind of 9-12 Year Old Girl
English Abstract: The present study was conducted with the aim of investigating the effect of emotional literacy training on academic engagement and theory of mind of 9-12 year-old girls. The research method was semi-experimental with pre and post- test with a control group. The statistical population included female students aged 9 to 12 in the city of Isfahan in the academic year 2020-21. Of these, 24 were selected based on availability and randomly assigned to either a control group (N=12) or an experimental group (N=12) groups. The experimental group received eight sessions of emotional literacy training for 60 minutes, and the control group did not receive any training. All participants completed the following questionnaires: Zarang's (2012) Academic Engagement Questionnaire and Stirenman's (1999) Theory of Mind Test. Results of Mann-Whitney U test showed that emotional literacy education improved the level of theory of mind and academic engagement of students. Therefore, emotional literacy training in schools and counseling centers can be used to increase students' theory of mind and academic engagement
Keywords: academic engagement , theory of mind , students. , emotional literacy .