نویسندگان:
عزیز علیزاده1 ، منوچهر کلارستاقی2 ، مهدی پورمحمد3 ، فرزانه صفوی منش4 .1Institute fro Cognitive Science Studies
2Institute for Cognitive Science Studies, Tehran
3Institute for Cognitive & Brain Sciences, Shahid Beheshti University
4Senior Statistician at Larix, AIXIAL/ALTEN Group, Copenhagen, Denmark
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر پیامهای دووجهی بر میزان ترغیبکنندگی پیامهای ضد مصرف مواد مخدر بر اساس مدلسازی رایانشی و برای رسیدن به پیامهای تاثیرگذارتر و ترغیبکنندهتر بود. ترغیبکنندگی پیامها با میزان قوت بحث درک شده آنها توسط مخاطبان، سنجیده میشود. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از رهیافت پژوهشهای تکوینی، روشی برای سنجش میزان قوت بحث پیام ها توسعه یافت. سپس از سه نوع پیام با سه نوع بحث و مشخصه های قالبی متفاوت، 2 نوع پیام دووجهی (با ساختار موافق/مخالف و مخالف/موافق) و یک نوع پیام یک وجهی، استفاده شد. پیامها در قالب پرسشنامه بر خط به مخاطبان که شامل 46 نفر بودند ارایه و توسط آنها رتبهبندی شد. در بین 46 نفر شرکتکننده در آزمون، 36 نفر بدون تجربه مصرف مواد مخدر و 10 نفر با تجربه مصرف مواد مخدر بودند. در پرسشنامه از شرکتکنندگان درباره قضاوت آنها نسبت به اثرگذار بودن پیامها بر خود و یا دوستان نزدیکشان پرسیده شد. میانگین آماری و انحراف معیار قوت بحث 3 نوع پیام برای دو گروه با/بدون تجربه مصرف مواد مخدر مورد مقایسه قرار گرفت و برای مدلسازی تاثیر سایر عوامل دخیل در ترغیب کننده بودن پیام ها (به غیر از نوع پیام و سابقه مصرف داشتن/نداشتن) از مدلبندی اثرات آمیخته استفاده شد. نتایج نشان داد که پیام های دووجهی ترغیب کنندهتر از پیامهای تک وجهی است و پیام های دووجهی با ساختار موافق/مخالف بیشترین تاثیر را بر افراد، چه با سابقه مصرف مواد مخدر و چه بدون سابقه مصرف مواد مخدر دارد. در این نوع پیام های دووجهی، وجه اول پیام چنانچه موافق باورهای افراد باشد، نقش لنگر ذهنی را بازی کرده و در افزایش تاثیرگذاری پیام بسیار موثر است.
Computational Modeling of the Effects of the Two-Sided Message on Perceived Strength of an Argument
English Abstract: The aim of this research was to study two-sided message’s effects on persuasiveness of anti-drug messages by computational modeling method. This is done in order to get more effective and more persuasive messages. Persuasiveness of messages is measured be perceived argument strength as indicated by an audience. In this research, according to previous research, a method for measuring perceived argument strength was developed. Then three types of messages with three different arguments and frames was used and two types of two sided messages (Anti/Pro and Pro/Anti) and one type of single-side message was examined. The messages were displayed to the audience through on-line questionnaires. The audience consisted of 10 persons with drug abusing experiences and 36 persons without any drug related experiences. In the questionnaires, the audience was asked how effective the messages had been on them and their close friends. The comparison of means and standard deviations was done for the three types of messages which ranked according to their perceived argument strengths by the two groups (with/without drug experiences) of audiences. In order to offer a model of the effects of factors other than types of message and drug experience, mixed effects models were run on the data. Results showed that two-sided messages are more persuasive than one-sided messages and two-sided messages with anti/pro frames are most effective messages to audiences with or without drug abusing experiences. In this type of messages, if the first side of the message is consistent with the audience’s beliefs, then it will act like a mental anchor and increases the effectiveness of the message.
Keywords: persuasion , multi-argument messages , message sidedness , argument strength .