نویسندگان:
کامیار منصوری1 ، احمد عاشوری2 ، بنفشه غرایی3 ، حجت اله فراهانی4 .1Department of Clinical Psychology, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
4Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ترس از شکست، خود شفقتورزی و عدم تحمل بلاتکلیفی در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و کمالگرایی انجام شد. مواد و روش ها روش پژوهش حاضر، مدلیابی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر تهران در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بودند. به روش نمونهگیری در دسترس 440 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از ماتریس همبستگی در نرمافزار SPSS نسخه24 و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارLisrel نسخه 8/80 استفاده شد. یافته ها نتایج نشان دادند اثر مستقیم کمالگرایی بر ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی، اهمالکاری تحصیلی مثبت و معنادار (P≥0/001) و اثر مستقیم کمالگرایی بر خود شفقتورزی منفی و معنادار (P≥0/001) است. همچنین اثر مستقیم ترس از شکست بر اهمالکاری تحصیلی مثبت و معنادار (P≥0/001) و اثر مستقیم خود شفقتورزی بر اهمالکاری تحصیلی منفی و معنادار (P≥0/001) بود. همچنین نتایج تجزیهو تحلیل دادهها نشان داد ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی و شفقتخود در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و کمالگرایی نقش معناداری (P≥0/001) دارند. نتیجه گیری بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و کمالگرایی یک رابطه خطی و ساده نیست و ترس از شکست، خود شفقتورزی و عدم تحمل بلاتکلیفی در این رابطه نقش واسطهای دارد.
The Mediating Role of Fear of Failure, Self-Compassion and Intolerance of Uncertainty in the Relationship Between Academic Procrastination and Perfectionism
English Abstract: Objectives This study aimed to investigate the mediating role of fear of failure, self-compassion, and intolerance of uncertainty in the relationship between academic procrastination and perfectionism. Methods This study used structural equation modeling. The statistical population was students studying for a master’s degree in Tehran in 2020-2021. Using the available sampling method, 440 students were selected as the sample. To analyze data, the correlation matrix in SPSS v. 24 software and structural equation modeling in Lisrel 8.80 software were used. Results The results showed that the direct effect of perfectionism on fear of failure, intolerance of uncertainty, and academic procrastination (P≥0.001) was positive and significant and the direct effect of perfectionism on self-compassion (P≥0.001) was negative and significant. Also, the direct effect of fear of failure on academic procrastination was positive and significant (P≥0.001) and the direct effect of self-compassion on academic procrastination was negative and significant (P≥0.001). Also, the results of data analysis showed that fear of failure, intolerance of uncertainty, and self-compassion had a significant role (P≥0.001) in the relationship between academic procrastination and perfectionism. Conclusion Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that the relationship between academic procrastination and perfectionism is not a linear and simple relationship and fear of failure, self-compassion, and intolerance of uncertainty has a mediating role in this relationship.
Keywords: self-compassion , procrastination , Uncertainty .