نویسندگان:
نیدا عبدالهی1 ، محمدرضا نیلی احمد آبادای2 ، صغری ابراهیمی قوام3 ، محمد عسگری4 ، خدیجه علی آبادی5 .1Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
3Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
5Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف: حمایت و مدیریت هیجانهای فرایند یاددهی یادگیری بسیار مهم و نیازمند طراحی محیط یادگیری ایمن به لحاظ تجارب شناختی، روابط روانی اجتماعی و احساسی هیجانی است. هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجانهای پیشرفت است تا سلامت روانشناختی و عملکرد یادگیرندگان و مربیان ارتقا یابد. مواد و روش ها: روش تحقیق کیفی است و از تکنیک تحلیل محتوا استقرایی استفاده شد. منابع مربوط به نظریه CVT در محدوده زمانی 2007 تا 2021 بررسی و 175 منبع انتخاب شد. بر اساس نمونهگیری هدفمند، 63 منبع تحلیل شد. در رویکردی منظم، مضامین و تمهای مرتبط با مؤلفههای مهم نظریه به صورت جملات کلیدی در جدول ثبت و کدگذاری شد. کدها بر اساس شباهتها و تفاوتها در طبقات کلیتر دستهبندی و مؤلفههای اصلی تعیین شد. درنهایت الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه CVT ارائه شد. پرسشنامه اعتباریابی محتوایی الگو، برای بیست نفر از اساتید و متخصصان تکنولوژی آموزشی و روانشناسی تربیتی ارسال شد. دوازده نفر پرسشنامه را تکمیل کردند و نتایج تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل منجر به تشخیص مؤلفههای اصلی نظریه CVT شد که با تلفیق اصول طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجانهای پیشرفت در قالب هشت مؤلفه، محیط یادگیری، ارزیابی شناختی، هیجان، پیشرفت، یادگیری، ارزشیابی، طراحی و یادگیرنده، ارائه شد و مورد تأیید خبرگان قرارگرفت. نتیجه گیری: الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجانهای پیشرفت، در سطح خرد و کلان در تمام مقاطع تحصیلی و رشتههای مختلف پزشکی، انسانی و پایه کارآمد بوده و محیط یاددهی و یادگیری غنیای از نظر هیجانهای پیشرفت را نوید میدهد.
Developing and Validating an Instructional Design Model Based on Control-value Theory of Achievement Emotions
English Abstract: Objectives: Supporting and managing the emotions of the learning-teaching process is very important and requires designing safe learning environments in terms of cognitive experiences, psychosocial relationships, and emotional feelings. This study aimed to develop and validate of instructional design model based on Control-Value Theory (CVT) of achievement emotions to improve the psychological health and performance of learners and educators. Methods: The research method was qualitative, and we used the inductive content analysis technique. The studies related to CVT theory were searched from 2007 to 2021 in different databases, and 175 articles were selected out of them. Based on the purposive sampling method, 63 articles were chosen for further analysis. In a systematic approach, themes related to essential components of CVT were recognized and coded in the form of key sentences in a table. Then, the codes were categorized based on similarities and differences in general categories. Finally, an instructional design model based on CVT was designed. The model was sent to 20 specialists in the fields of Educational Technology and Educational Psychology content validation. Of them, 12 experts completed the questionnaire, and the results were analyzed. Results: Based on the analyses, the main components of CVT were identified. Then, by combining instructional design principles, the experts presented and approved an instructional design model based on CVT of achievement emotions with eight components: learning environment, cognitive appraisal, emotion, achievement, learning, evaluation, design, and learner. Conclusion: The instructional design model based on CVT of achievement emotions is very effective at the micro and macro levels at all academic levels and various majors such as medicine, humanities, and basic sciences. It promises a rich teaching-learning environment in terms of achievement emotions.
Keywords: achievement emotions , Instructional Design Model , Control-value theory .