چکیده فارسی: بازنمایی مؤلفههای هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی محمود شارعپور[1] محمدرضا سلیمانی بشلی[2] آمنه شکراللهی[3] تاریخ دریافت: 27/2/92 تاریخ پذیرش: 20/4/92 چکیده کتابهای درسی در نظامهای آموزشی متمرکز، به عنوان اسناد و منابع مکتوب و مدون، محور آموزش و پرورش محسوب میشود و فعالیتها و تجارب تربیتی دانشآموزان، توسط معلم، حول محور آن سازماندهی میشود. در نتیجه در تألیف و سازماندهی محتوای کتاب، باید بهترین طرحها و فنون و عناصر محتوایی به کار گرفته شود. مدرسه، مکانیسمی است که کودک از طریق آن وارد جریان حیات سیاسی میشود. جهت گیریهای سیاسی که اغلب در طول سالهای مدرسه آموخته میشوند، تأثیر بسیار زیادی بر رفتار سیاسی افراد دارند. اگرچه اغلب، مدرسه را مهمترین ابزار جامعهپذیری سیاسی میدانند، ولی تحقیقات زیادی در مورد جوانب مختلف مدرسه، از جمله کتب درسی در ایران صورت نگرفته است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل محتوای کتب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی، جهت بررسی میزان فراوانی و اهمیت مؤلفههای هویت ملی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بوده است. برای این کار به مقایسه میزان فراوانی مؤلفههای پنجگانه هویت ملی در هر کتاب و پایه و نیز ضرایب اهمیت مقولههای تحقیق در کلیه دروس پرداخته شد. یافتهها در خصوص مقایسه مؤلفههای اصلی هویت ملی، نشان میدهد در کلیه کتب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی، کمترین ضریب اهمیت را مقوله جغرافیا و بیشترین ضریب اهمیت را مقوله میراث فرهنگی کسب نموده است. واژگان کلیدی: کتاب درسی، هویت ملی، تحلیل محتوا، هویت اجتماعی، جامعهپذیری سیاسی، میراث فرهنگی. [1]. استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران sharepour@yahoo.com [2]. دانشجوی دکتری جامعهشناسی Soleimani20002000@gamil.com [3]. دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی shokrolahi1380@yahoo.com
Representation of Components of National Identity in Elementary School Textbooks
English Abstract: Representation of Components of National Identity in Elementary School Textbooks M.Sharepour[1] M. R.SoleimaniBesheli[2] A.Shokrolahi[3] Abstract School textbooks as written documents are the center of education in centralized educational systems. The educational practices and experiences are organized based on the textbooks. As a result, the best designs, and content elements need to be employed in the writing and compilation of the textbooks. School is a mechanism by which children are introduced into the political life. Political orientations which are taught during the early schooling have important impact on people political behavior. Although school is known as the most important means for political socialization, not much research has been done in Iran about the various elements of schooling including the textbooks. The main aim of the present paper is to employ the content analysis to investigate the content of elementary textbooks in terms of frequency and salience of national identity. In doing so, the comparisons were made among different components of national identity in terms of frequency and importance coefficients. The findings revealed that among all literature textbooks at elementary level, geography has least importance coefficient while cultural heritage enjoys the highest level of importance coefficient. Keywords: Textbook, national identity, content analysis, social identity, political socialization, cultural heritage. [1].Professor of Social Sciences, University of Mazandaran [2].PhD student in Sociology [3].Master student in Sociology
Keywords: social identity , content analysis , national identity , textbook , political socialization , cultural heritage .