چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ بین باورها و انتظارهای جنسیتی معلمان زن با یادگیری کلامی، ریاضی و اجتماعی دانشآموزان شهر اصفهان در سال تحصیلی 90- 89 است. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی و جامعۀ آماری 184 نفر از معلمان زن شهر اصفهاناند که با روش تصادفی انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها، از دو ابزار استفاده شده است. ابزار اول، معدل دانشآموزان در سه یادگیری کلامی و ریاضی و اجتماعی و ابزار دوم، پرسشنامۀ محقق ساخته بودهاست. ضریب پایایی پرسشنامۀ باور جنسیتی 88/0 و پایایی پرسشنامۀ انتظار جنسیتی 96/0 به دست آمده است. نتیجهها نشان میدهد بین باورهای جنسیتی معلمان و یادگیری کلامی و ریاضی دانشآموزان، رابطۀ معنادار وجود ندارد، اما بین باور جنسیتی معلمان با یادگیری اجتماعی، رابطۀ معنادار وجود دارد. میان انتظارهای جنسیتی و یادگیری کلامی و اجتماعی رابطۀ معنادار وجود ندارد، اما بین انتظارهای جنسیتی معلمان و یادگیری ریاضی رابطۀ معنادار وجود دارد که با افزایش انتظار جنسیتی معلمان یادگیری ریاضی دانشآموزان افزایش مییابد.
The Relation between Genders Based Beliefs and Expectations of Female Teachers and the Oral, Mathematical and Social Learning of Elementary Students in Isfahan
English Abstract: The question of the present research is about determining the relationship between female teachers’ gender beliefs and expectations, and elementary school students’ verbal, mathematical and social learning in Isfahan in 2010- 2011 academic year. The research method is descriptive-correlative and the statistical society consists of female teachers in Isfahan. Amongst them 184 teachers were chosen randomly as the sample. Two elements were applied to gather data. The first one was students’ average in verbal, mathematical and social learning and the second one was a researcher-made questionnaire. The reliability rate of gender-belief questionnaire and gender-expectation questionnaire were estimated 0/88 and 0/96. The results demonstrate that there is no meaningful relationship between teachers’ gender belief and students’ verbal and mathematical learning but there is meaningful relationship between teachers’ gender beliefs and social learning. There is no significant relationship between gender expectations and verbal and social learning. There is significant relationship between teachers’ gender expectations and mathematical learning, which as teachers’ gender expectations rise, students’ mathematical learning increases.