نویسندگان:
آسیه شریعتمدار1 .1دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: جامعهپذیریِ جنسیتی عمدتاً در دوران کودکی و سنین مدرسه شکل میگیرد و بهتدریج در ذهن و رفتارهای اجتماعی درونی و متبلور میشود. بدین ترتیب، مدارس و کتابهای درسی بهعنوان اولین و مؤثرترین مرجع رسمی آموزش و انتقال انتظارات اجتماعی و استانداردهای فرهنگی، نقشی مهم در تکوین و توسعهی هویت جنسیتی کودکان و نوجوانان ایفا میکنند. در این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی، کلیهی کتابهای درسی دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1389- 1388 به تفکیک پایهی تحصیلی و عنوان کتاب درسی مطالعه میشوند. در مجموع مطابق یافتههای این تحقیق، فراوانی اسامی و تصاویر مردان غلبهی چشمگیری بر اسامی و تصاویر زنان دارد. این نوع سوگیریِ جنسیتی در واژههای کلیدی مرتبط با جنس مذکر و مؤنث (مانند کلمات مرد و زن، پسر و دختر)، الگوها و ویژگیهای کارهای داخل و خارج خانه، ترکیب بُعد خانواده بر حسب جنس فرزندان، و فعالیتهای ورزشی نیز وجود دارد. نکتهی مهمتر آنکه، غالباً همبستگی مستقیم و معناداری بین پایهی تحصیلی و این نوع سوگیریهای جنسیتی مشاهده میشود. بهعلاوه، تفاوتهای کمابیش مهمی در خصوص چگونگی بازنمایی برخی از نقشهای جنسیتی به تفکیک عنوان کتابهای درسی نیز وجود دارد.
Gender Socialization in Iranian textbooks (Case study: Primary Schools)