چکیده فارسی: این مقاله در جهت کشف و تحلیل شرایط تقویت تمایل هنجاری جوانان نسبت به معیار دوگانه طراحی شده است. رویکرد اصلی در این مقاله دانشِ محتوای آموزش (PCK) است که در جوف نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی قرار دارد. روش انجام تحقیق، بنا به امکانات و ماهیت تحقیق، روش میدانیِ تلفیقی میباشد و عمدهی گزارش تحقیق مبتنی بر نتایجِ پیمایش است. همچنین، نمونهی تحقیق، شامل 599 جوان در سطح استان تهران است. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه با سه آرایش نسبتاً متفاوت، چگونگی تأیید فرضیههای تحقیق را نشان میدهد. یافتههای کیفی و کمی تحقیق، بهطور همگرا مؤید یکدیگرند و آشکار میسازد که تمایلات هنجاری عامگرا مقوم انسجام شخصیت جوانان است. همچنین، انواعِ متفاوتی از تمایل به هنجار صداقت، اثر متفاوت بر معیار دوگانه پاسخگویان دارد. اما، مقدار ثابت مدل ریاضی، نشان میدهد که تمایل پاسخگویان نسبت به معیار دوگانه فینفسه بسیار کمتر از حد معمول است؛ ولی انسجام شخصیت آنان در نظام تعلیم و تربیت دچار آسیب شده است.
Analyzing the social conditions of young people's upbringing based on double standard behavior
English Abstract: This article is designed to explore and analyze the conditions for strengthening the normative tendency of young people towards double standards. The main approach in this article is education content knowledge (PCK), which is in the hollow of the integrated and multidimensional theory of social order. The research method, according to the facilities and nature of the research, is mixed field method and the main research report is based on the survey results. In addition, the research sample includes 599 young people in Tehran province. The results of multivariate regression analysis with three relatively different arrangements show how to confirm the research hypotheses. The qualitative and quantitative findings of the research convergently confirm each other and reveal that the generalist normative tendencies are the key to the solidarity of young people's personalities. In addition, different types of desire to the norm of honesty have different effects on respondents' double standards. However, the Intercept of the mathematical model indicates that the respondents' tendency towards the double standard per se is much lower than usual; but their personality cohesion in the education system has been damaged.
Keywords: double standard , moral norm , general normative tendency , honesty norm , fairness norm .