چکیده فارسی: در نظام آموزشی، درس املاء از اهمیت خاصی برخوردار است. این درس، یکی از اصلی ترین درس ها به شمار می آید. پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی درس املای فارسی در مدارس متوسطه شهرستان دماوند انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر دماوند در سال تحصیلی 98-1397 بوده که از بین آنها 537 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ و بااستفاده از نرم افزار spssسنجیده شده و روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه تأیید شده است. نتایج پژوهش نشــان داد چالشهــای برنامــه درســی املا بــه ترتیــب اهمیــت شــامل: مشــکلات ســاختاری، مشــکلات تدریــس و مشــکلات اجرایــی اســت. هم چنیــن مهم تریــن آســیب های املاء در بعــد ســاختاری (نداشــتن اطلاعــات عمومــی زیــاد، مهارت نداشــتن دانش آمــوزان در نوشــتن جمــلات شــروع املاء و تقســیم املاء بــه بخش هــای شــروع، متــن و نتیجه گیــری)، در بعــد تدریــس (آزادنبــودن موضوعــات املاء، معرفی نکــردن کتــاب و مجــلات مناســب بــرای آگاهــی دادن بــه دانش آمــوزان و ناآگاهــی دانش آمــوزان از اهــداف درس املاء) و در بعــد مشــکلات تمرکــز در کلاسهــای درس املاء، اهمیت نداشــتن درس املاء (نبــود دانش آمــوزان و موضوعــات کلیشــه ای و یکنواخــت) اســت
English Abstract: In the Amuzshi system, he studied dictation on its special importance. This is a lesson, so you can see this lesson in it. He was present with the aim of a Persian language lesson in Shahrestan Damavand middle schools. Amari University, including the Danish College, Amouzan, Intermediate Section, Damavand University, Graduation 98-1397, there are 537 people with a different random face, a plain Cochrane formula dish with the name of the name “Nakhtab Shaddand”. For this reason, this collection is very useful. Here I am using Cronbach's alphabet and making use of the spss narration, which is a hard song and narration, and I am making use of the content and narrations that are very corroborative. Results for the purpose of filling out a lesson program in a comprehensive order of importance: selection problems, teaching problems, and procedural problems. It is important that you see how to take this spelling after choosing it (talk about more general information, skills in writing about spelling sentences and dividing spelling with this start, text and result). Giri, after teaching (Azaddinbodun, dictation topics, Marafi Nakarden book) And suitable magazines, in my opinion, for the purpose of writing a spelling lesson, as well as the problems of concentration in a spelling class. Klisha and Yaknuak
Keywords: Asib Shanasi , Noushtan , Amla lesson , medium section .