چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و توسعه منابع انسانی کارکنان بخش تعمیر و نگهداری اطفا حریق بازار بزرگ ایرانمال به روش شبه تجربی با استفاده از طرح پس آزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان تیم تعمیر و نگهداری اطفا حریق بازار بزرگ ایرانمال به تعداد 24 نفر بود که به روش تمامشماری به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جای داده شدند. آموزش موقعیتیابی کد جعبههای اطفا حریق در گروه تجربی به روش گیمیفای شده و در گروه کنترل به روش معمول انجام شد. در انتهای دوره آموزشی عملکرد گروه تجربی و گروه کنترل با پس آزمون متشکل از 20 سوال سنجیده شد و نظرات اعضای گروه تجربی در خصوص دوره گیمیفای شده از طریق اجرای پرسشنامه رضایتسنجی 18 گویهای (متشکل از پنج بعد سهولت ادراکشده، سودمندی ادراکشده، نگرش، مهارت و تعامل) گردآوری شد. نتایج آزمون عملکرد و پرسشنامه میزان پذیرش گیمیفیکیشن با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمونهای توصیفی و همچنین آزمون استنباطی یومن ویتنی مربوط به پس آزمون نشان داد که نمره عملکرد گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بوده است. یافتههای توصیفی حاصل از پرسشنامه میزان پذیرش نیز نشان داد که مشارکتکنندگان در دوره آموزشی از اجرای دوره به شیوه گیمیفای شده در تمامی ابعاد پنجگانه رضایت نسبتا بالایی داشتهاند.
Investigating the effectiveness of gamification in training and development of human resources
English Abstract: Purpose: The purpose of this applied research is to study the effectiveness of gamification on corporate training. Methodology: A gamified course was designed and implemented to train the location of Fire Hosing Cabinet for 24 employees of a firefighting maintenance company in Iran Mall shopping Center in Tehran. Using a quantitative quasi-experimental research plan (post-test only control group design) the participants of the study were randomly assigned to treatment (12) and control (12) groups and trained for a week. Conclusion: The descriptive and interpretive result of the posttest analyses indicated the effectiveness of gamification of the training performed for the employees of the firefighting maintenance company in Iran Mall shopping Center in Tehran. Moreover, the descriptive result of Gamification Acceptance Questionnaire answered by the members of the experimental group after gamified training indicated that all the participants in the experimental group were satisfied with the gamified training course.
Keywords: effectiveness , Gamification , Training and Development .