چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تحلیل جایگاه مؤلفههای هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی شامل متن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است که باتوجهبه ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه پژوهشی از نمونهگیری صرفنظر و کل جامعه پژوهشی بررسی شده است. ابزار اندازهگیری، سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده و شیوه پردازش دادهها براساس روش آنتروپی شانون بوده است. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر این است که در سند تحول درمجموع 292 مرتبه به مؤلفههای هویت دینی و 140 مرتبه به مؤلفههای هویت انقلابی توجه شده است. در حوزه هویت دینی، به مؤلفههای «سیاسی» و «اعتقادی ـ توحید» بهترتیب با ضریب اهمیت 201/ و 162/، بیشترین توجه شده و به مؤلفههای «تاریخی»و «اعتقادی ـ عدل» هیچ توجهی نشده است. در حوزه هویت انقلابی، به مؤلفههای «تعهد به حفظ نظام جمهوری اسلامی» و«مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم» و «مبارزه با تحجر و التقاط» بهترتیب با ضریب اهمیت 155/،125/ و 125/ بیشترین توجه و به مؤلفههای «بسیج» با ضریب اهمیت 05/ و «آگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی» (بدون مورد)، کمترین توجه شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش توجه متعادل و متوازنی به مؤلفههای هویت دینی و انقلابی نشده است.
An Appraisal of the Position of Religious and Revolutionary Identities in the Document of Fundamental Transformation of Education
English Abstract: This research is aimed at analyzing the position of the components of religious and revolutionary identities in the document of Fundamental Transformation of Education. This is a descriptive research following content analysis method. The research community includes the content of the document of fundamental transformation of education, due to the nature of which and because of the limitations of the research community, the entire research community was selected to be studied. A researcher-made content analysis list was used as the measurement tool. Data processing was based on Shannon entropy method. The results indicated that the components of religious identity was mentioned 292 times, and the components of revolutionary identity have been considered 140 times in the Transformation Document of Education. In the field of religious identity, the components of ‘political” and “doctrinal-monotheistic” gained the highest importance with an importance coefficient of 201 and 162, respectively. No attention was paid to the components of “historical” and “doctrinal-justice” components. In the field of revolutionary identity, the components of “commitment to maintaining the system of the Islamic Republic” as well as “fighting against cultural aggression and soft warfare”, and “fighting against backwardness and eclecticism” with importance coefficients of 155, 125 and 125, respectively, are considered most. Components of “Basij” with an importance coefficient of 0.05, and “awareness of the history of the Islamic Revolution” (no case), received the least attention. The results indicated that in the Document of Fundamental Transformation of education, no well-adjusted consideration has been devoted to the components of religious and revolutionary identities.