چکیده فارسی: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل ویژگیها و عناصر برنامه درسی مبتنی بر نظریه پست مدرن و همچنین نقد عناصر برنامه درسی آن با توجه به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی با استفاده از روش تحلیلی ـ استنادی صورت گرفته است. بررسی برنامه درسی پستمدرنیسم نشان داد که تعاملات پیچیده، تغییرات مداوم و چهارچوبهای کلگرایانه از ویژگیهای این برنامه درسی است و آنان برنامه درسی را به لحاظ هدف، محتوا، روش و ارزشیابی متغیر میدانند. همچنین نقد عناصر برنامه درسی پستمدرن از دیدگاه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و برنامه درسی مبتنی بر آن نشان داد که در دیدگاه برنامه درسی پستمدرن به جای تأکید بر هویت منسجم برنامه درسی بر دگرگونی تأکید میشود. اهداف آموزش و برنامه درسی، نسبی و متغیر، و با توجه به اوضاع و موقعیت متغیر است. محتوای برنامه درسی پستمدرن ثابت نمیماند بلکه ممکن است بسته به خواست فرد و عرف در نوسان باشد و همچنین در این دیدگاه صرفا فعالیتهای یادگیری دانشآموز مهم تلقی، و معلم به عنوان عنصر تأثیرگذار در این فرایند به حاشیه رانده میشود و هیچ استاندارد مشخص و مدونی در ارزشیابی وجود ندارد.
S
English Abstract: S