چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس با ادغام چت ربات های هوش مصنوعی بر مهارت گفتاری، انگیزه پیشرفت و نگرش فراگیران زبان انگلیسی درباره یادگیری آن به عنوان زبان دوم است. جامعه آماری تحقیق شامل 60 نفر فراگیر زبان انگلیسی میباشد که در سال تحصیلی 1402 -1400 در دانشگاه سلمان فارسی کازرون مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. در ابتدا پیش آزمون سطح زبان انگلیسی از هر دو گروه گرفته شد و در ادامه به مدت 15 هفته گروه آزمایش تحت تدریس با روش ادغام چت ربات الکسا[1] که یک چت ربات مکالمه زبان انگلیسی می باشد وگروه کنترل در همان مدت با روش سنتی با همان معلم و کتاب آموزشی مورد تدریس قرار گرفتند. در پایان دورهی آموزشی پسآزمون مهارت گفتاری و انگیزه پیشرفت زبان انگلیسی از هر دوگروه به عمل آمد. آزمون تی و تحلیل واریانس چندگانه برای تجزیه و تحلیل ابزار و دادهها بکار رفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که روش تدریس با ادغام چت ربات در بهبود قابل توجه مهارت گفتاری، انگیزهی پیشرفت و همچنین نگرش فراگیران در مورد یادگیری زبان انگلیسی موثر است. نتایج مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای مطالعات بیشتر مطرح شده اند. [1] Alexa
Integration of artificial intelligence chatbots in English language teaching and their impact on students' speaking skills and achievement motivation
English Abstract: The purpose of this research was to investigate the effect of applying a teaching methodology which integrated artificial intelligence Chabots on second language learners’ speaking skills, achievement motivation, and their attitude towards learning it as a second language. The statistical population of the study included 60 English language learners who studied at Salman Farsi University in Kazerun during the academic years of 2021-2023. The selected sample was randomly assigned into two experimental and control groups. The research method was an experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. At first, the pre-test of the English language proficiency was administered to both groups, and then, for 15 weeks, the experimental group was taught with the integration method of the Alexa Chabot, which is an English conversational Chabot, and the control group was taught via the traditional teacher-textbook method during the same period. At the end of the training course, the post-test of speaking skills and the motivation questionnaire was administered to both groups. T-test and multiple variance analysis were used to analyze the data. The results of the data analysis showed that the teaching method with the integration of Chabot is effective in significantly improving learners’ speaking skills, achievement motivation, as well as the learners' attitude towards learning English. The results are discussed and suggestions for further research are made.
Keywords: achievement motivation , artificial intelligence Chabot , attitude towards language learning , speaking skill. .