چکیده فارسی: هدف :هدف از این پژوهش، واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به دیگران در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. روش : روش پژوهش کیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش،اسناد تحولی آموزش و پرورش از قبیل، مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) است.که ابتدا بر اساس مطالعه مبانی نظری، و اسناد مورد مطالعه، گزاره های ناظر بر ارتباط انسان با دیگران استخراج، دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله از طریق روش دلفی در اختیار صاحب نظران قرار داده شد که پس از جرح و تعدیل با پیشنهاداصلاحاتی مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته های حاصله در اسناد تحولی آموزش و پرورش، نمودهای روان شناختی احسان در بعد ایجابی با مولفه های اصلی (بعد جسمی با یک مولفه فرعی و بعد روانی با 8 مولفه فرعی مورد توجه قرار گرفته است). مولفه های ابعاد مختلف جسمی متمرکز بر تلاش جهت ارتقاء سلامت جسمی دیگران و در بعد روانی متمرکز بر ارتقاء ابعاد ارتباطی ، شناختی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دیگران می باشد . در بعد سلبی نیز احسان فضیلت مدارانه در رابطه با دیگران با بک مولفه اصلی در حوزه روانی و 5 مولفه فرعی در حوزه شخصیتی - اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در اسناد تحولی مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه گیری :بر اساس یافته های حاصله لازم است نظام آموزش و پرورش در راستای عملیاتی کردن مولفه های روان شناختی ایجابی فضیلت مدارانه و فاصله گرفتن از مولفه های سلبی در بخش های اساسی آموزش و پرورش گام های جدی اتخاذ نماید وازگان کلیدی: ا
Analysis of the positive and negative psychological manifestations of virtuous benevolence to "others" in Transformation documents of education
English Abstract: Objective: this study aims to analyze Psycho—social manifestations of virtuous ihsan (goodness) to ‘others’ in the Fundamental Reform Documents of Education. Method: the research method of the study is qualitative. The study population is the reform documents of education, such as the theoretical foundations of the Fundamental Reform Document of Education (2011) and the Fundamental Reform Document of Education (2011). First, the statements concerning the interaction of human with others were extracted, categorized, coded and analyzed through the study of the theoretical foundations, and the studied documents. Findings: According to the findings in the Reform Documents of Education, the psychological manifestations of Iḥsān (goodness) in the positive aspect with the main components (physical aspect with one sub-component, and psychological aspect with 8 sub-components) were considered. The components of the different physical aspects were concentrated on improving the physical health of others, and, in studying the mental aspects, on improving the communicative, cognitive, social, economic, moral, political, cultural and economic aspects of others. In studying the negative aspect, the virtuous Iḥsān (goodness) relating to others with one main component in the psychological field and 5 sub-components in the personality, and moral, social, political and economic fields in the Fundamental Reform Documents of Education were considered. Conclusion: According to the findings of this study, it was necessary for the education system to take serious steps in order to realize the virtuous positive psychological components, and to distance itself from the negative components in the fundamental sectors of education. Key words:
Keywords: the Reform Documents of Education , theoretical foundations of the Fundamental Reform Document of Education , the Fundamental Reform Document , the interaction of human with others , Iḥsān (goodness),psycho-social aspects. .