چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی برای گزینش و انتصاب مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیرنظام راهبری و مدیریت در سند تحول بنیادین بود. این پژوهش از نوع طرحهای ترکیبی و با رویکرد اکتشافی است. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامۀ محققساخته بود. دادههای حاصل از مصاحبهها مورد تحلیل مضمون و با روش نظریه دادهبنیاد از نوع ساختارگرای چارمز مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادههای بخش کمی نیز با روش همبستگی پیشبین و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تحلیل قرار گرفتهاند. بهمنظور بررسی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدهاند. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و با تکنیک شبکه متخصصان انجام شده است و تعداد 22 نفر از صاحبنظران در مصاحبه شرکت کردهاند. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل 115 نفر از مدیران ستادی شهر تهران بودند که از میان آنها 86 نفر به روش تمامشماری (سرشماری) انتخاب شدند. یافتهها نشان دادند که در بخش کیفی بر مبنای مصاحبهها در مجموع 63 شایستگی بهمنزلۀ شایستگیهای موردنیاز مدیران ستادی شناسایی شدند. در بخش کمی نیز کیفیت کلی مدل اندازهگیری در مجموع با 58 شاخص مورد تأئید قرار گرفت. در نهایت، شاخصهای تأئید شده در قالب 17 زیرمقوله، شش مقوله اصلی و در دو بعد تخصصی و عمومی تعیین و تعریف شدند.
Competency Model for Selection and Appointment of Ministerial Administrators within the Educational Leadership and Management Subsystem
English Abstract: In order to improve the process of selection and appointment of ministerial administrators in education, the design, and validation of a competency model was deemed necessary. To this end, a sample of 22 experts was interviewed and their responses were content analyzed. Additionally, a sample of 86 ministerial administrators from among 115 such individuals in Tehran were given a questionnaire with an acceptable validity. These data were analyzed through factor analysis. Results brought about an initial list of 63 competencies of which 58 were confirmed through factor analysis. These competencies are categorized in two dimensions of general and special with six main categories and 17 subcategories.
Keywords: competency , selection and appointment of administrators , Fundamental Reform Document of Education , leadership and management subsystem .